L'Ajuntament de les Preses (Garrotxa) celebra que la Generalitat publiqués ahir els estudis informatius i d'impacte ambiental de la futura variant que connectarà l'eix de Bracons (C-37) amb la futura variant d'Olot.
L'objectiu dels treballs és evitar el trànsit actual per l'interior dels nuclis de població, sobretot el pas de camions. S'inclouen quatre propostes i la Generalitat creu que la millor opció és la que preveu una variant de 5,3 quilòmetres de longitud i la construcció d'un fals túnel de 500 metres de longitud. D'aquesta manera, s'obre un període de 30 dies per rebre al·legacions.
El seu alcalde, Pere Vila, ho ha qualificat de "gran pas" per desencallar una obra molt reclamada. "No s'hi està treballant des de fa deu anys sinó molts més; estem parlant d'un tram de l'eix Vic-Olot que al seu moment no es va projectar de forma conjunta i per fases com hauria estat millor", ha afirmat. Segons el batlle, aquest serà el dinovè document publicat al respecte al llarg de tots aquests anys. "Anem amb retard però cal trobar la solució", ha subratllat.
Preguntat pels problemes de mobilitat, l'alcalde ha recordat que des de l'obertura de Bracons ara fa deu anys tenen un trànsit de 16.000 vehicles diaris, dels quals un 11% són camions, un fet que els comporta problemes de mobilitat per als veïns, contaminació i el desgast de l'asfalt, entre d'altres.
Durant el procés d'exposició pública que s'ha obert, l'Ajuntament ho estudiarà en detall amb els tècnics municipals i també posarà la informació a disposició dels ciutadans. S'ha penjat al web l'enllaç dels documents i des de les dependències municipals s'ha posat a disposició un ordinador des d'on consultar les propostes tècniques a tots els interessats.
Comprenen la preocupació de la Vall d'en Bas
En relació a les declaracions de l'alcalde de la Vall d'en Bas, Lluís Amat, on afirmava ahir que estudiaran en detall les propostes dels estudis i que fins i tot han contractat una enginyera de prestigi, Vila ha afirmat que comprenen l'interès que tenen en què es trobi la millor solució perquè són els que tenen més afectació de l'obra. "Les Preses té un problema i el mal l'estem fent al veí del costat i és lògic que se'n preocupi", ha afegit.
Olot "no interferirà" en el traçat de la variant
El tercer municipi afectat per aquesta obra és l'Ajuntament d'Olot, ja que la futura variant que es construirà a la ciutat ha de connectar amb la de les Preses. L'alcalde, Pep Berga, també ha qualificat de pas important la publicació dels estudis per desencallar-ho. En relació al traçat de les Preses, creu que els "afecta molt poc" i per això "no interferiran" en el procés d'exposició pública ni es pronunciaran sobre quina és la millor opció. El que sí que faran serà comprovar que es garanteixi una bona connexió amb el tram sud de la variant d'Olot.
Precisament aquest tram és el que està més avançat a nivell de tramitació. Des de fa tres anys que ja hi ha aprovat definitivament el projecte constructiu, de manera que només queda l'adjudicació de l'obra. I el que queda ara és esperar a tenir els estudis informatius i d'impacte ambiental de tram nord, el que pertany a l'Estat i que finalment es va acordar que la Generalitat s'encarregués de l'obra. L'alcalde ha explicat que el termini per tenir els estudis fets acaba el 30 de maig i que demanaran que la Generalitat obri el procés d'exposició pública tot seguit per poder encarregar el projecte constructiu quan abans millor. "Tenim molta pressa per començar les obres", ha dit, tot recordant els problemes de mobilitat i el malestar dels veïns que viuen a tocar de l'avinguda Sant Jordi on s'ha constituït una plataforma per denunciar els problemes que pateixen pel trànsit de camions.
Finalment, ha admès que en una situació "ideal" s'haurien d'adjudicar els treballs de les dues variants a la vegada però que hi ha problemes urgents a resoldre i que Olot necessita la nova via el més aviat possible.