Nou ensurt a la seu d'Aplicacions Frigorífiques Lucena, situada a escassos metres del pou d'atac del TGV. Aquesta tarda, quan la fuita d'escuma fangosa semblava que s'havia estroncat, ha tornat a revifar. L'ensurt ha estat majúscul pels qui aleshores estaven dins la nau, perquè fins i tot les parets han començat a cruixir. 'Estàvem a dins la nau, juntament amb els treballadors que continuaven aspirant el fang; de sobte, les parets han cruixit i algunes de les lleixes que hi ha recolzades al mur s'han començat a tirar cap endavant', ha explicat Serrano. Tots els qui eren a l'interior de l'empresa han sortit corrents cap a fora.
En poca estona, tècnics d'Adif, els encarregats de l'obra, dos camions de Bombers i efectius de la policia local han anat fins al lloc. Els agents han acordonat l'entrada a la nau, mentre els tècnics s'afanyaven a fer nous assajos geomètrics per comprovar l'estabilitat de l'estructura, i altres operaris practicaven diversos forats a la llosa de formigó perquè la bentonita que feia pressió des de sota pogués sortir.
'La nau està plena d'esquerdes; des del migdia fins ara, el terra de formigó ha pujat entre cinc o sis centímetres, i això ha fet que les portes no es poguessin obrir o que els vidres de les mampares es comencessin a desenganxar', ha concretat el propietari de l'empresa, Jaume Lucena.
Forats per alleugerir la pressió
No ha estat fins que s'han fet diversos forats a la llosa de formigó, que han permès alleugerir la pressió, que la llosa de formigó ha començat a tornar a lloc. De totes maneres, l'activitat a l'interior de la nau ha estat frenètica durant tota la tarda.
Mentre els operaris succionaven el fang amb mànegues, i anaven netejant-lo amb escombres, tres cubes tapaven completament la porta d'entrada a la nau. En total, d'ençà que la bentonita va començar a brollar, se n'han tret més de 90.000 litres (cadascuna de les cubes té capacitat per a 13.000).
No ha estat ben bé fins després de les set de la tarda, quan el soroll incessant dels motors succionadors ha començat a remetre. 'La brutícia més gran està treta, però el cert és que encara queda molta feina; tot aquest fang costarà molt de treure', ha indicat Jaume Lucena.
Demà al matí, els treballadors de l'empresa començaran a fer el trasllat a la nova nau que els ha proporcionat Adif mentre no es reparin els desperfectes. 'Com a mínim, estarem dos dies traslladant la maquinària i mirant què s'ha malmès; intentarem fer alguna tasca administrativa durant aquest temps, però, perquè no podem estar aturats', ha indicat Jaume Lucena.
El formigó, causant del nou ensurt
Els responsables d'Adif han atribuït aquesta nova fuita a una injecció de formigó feta des de la tuneladora del TGV. D'entrada, a l'hora de perforar, la tuneladora injecta bentonita a pressió per estovar el terreny. Aquesta escuma va ser la que es va filtrar ahir al vespre a través d'una de les juntes del terra de la nau, i va inundar-la de fang.
Un cop la tuneladora ha perforat el subsòl, la màquina va avançant i va col•locant els diferents arcs del túnel de l'alta velocitat (les anomenades dovelles). Per fixar-les al subsòl, però, cal injectar formigó. I precisament, durant aquesta operació, el formigó ha desplaçat l'escuma fangosa que cobria els diferents buits, i per això aquesta tarda ha tingut lloc la nova fuita.