'La nostra situació és d'absoluta indefensió'. Amb aquestes paraules el gerent del viver Garden Center Costa Brava a Llagostera resumeix la seva situació, un any després de les nevades. 'No tenim cap contacte amb Endesa, només un perit que va venir fa cinc mesos i que ens hem d'esperar que ens posi en contacte amb nosaltres; ens van rebotint així tot aquest temps', explica. Davant la situació de 'punt mort' en què es troben, han decidit tirar per la via judicial amb un advocat particular.
L'afectació que van patir com a conseqüència de la nevada va ser totalment directa, ja que una de les torres elèctriques de la línia de les Gavarres, situada a dins de la finca de l'empresa, va caure i els cables van anar a parar just a sobre de cinc hivernacles que fan uns 1.500 metres quadrats. La trencadissa va ser tan gran que van haver de canviar més de 200 vidres.
Durant les tres setmanes que no van poder solucionar els aïllaments, van veure com tota la plantació d'una planta subtropical es va morir, per culpa de les baixes temperatures i la neu que havia entrat. També en va quedar afectat l'insectari, on tenen cries de papallones. Actualment, encara no està arreglat ja que caldria canviar tot el plàstic del sostre que fa de doble aïllant. 'Ara està apedaçat i la temperatura elevada fa que molts trossos es desenganxin', lamenta Martínez.
Pel que fa a l'afectació elèctrica, van haver de fer venir un generador de Tarragona que els donés l'energia per acabar de passar els deu dies que van estar sense llum, per poder fer feines bàsiques. Per tot això, demanen una indemnització de més de 200.000 euros.
Soterrar la línia
Martínez explica que han quedat tan escarmentats que van optar per unir forces amb els diferents propietaris de la zona i pagar el soterrament d'una part de la línia. Després d'acordar-ho amb la companyia elèctrica, 'vam refer la línia, la vam soterrar i es va passar per fora de les propietats' i 'Endesa no va pagar un duro'. El que volen, diu, és assegurar-se que 'no torni a passar' res similar.
Segons dades de l'Associació de Viveristes de Girona, que compten amb uns 55 adherits, la nevada va afectar 35 empreses, la majoria de les quals al Baix Empordà, tot i que també n'hi havia de l'Alt Empordà, la Selva i el Gironès. Calculen que la nevada va provocar 4,5 MEUR en danys als cultius i a les instal·lacions, mentre que l'afectació relacionada amb l'electricitat i el subministrament giraria al voltant d'uns 350.000 euros.
Els afectats van demanar ajuts al Departament d'Agricultura de la Generalitat i també al Ministeri de Medi Ambient, Medi Rural i Marí, demanant que es considerés 'dany catastròfic' perquè les assegurances no incloïen la neu. El secretari de l'associació, Josep Maria Pagès, no és massa optimista pel que fa a aquests últims ajuts, sobretot perquè els perits del ministeri tot just van venir fa una setmana i 'és molt difícil veure els danys un any després'.
Paquets sense repartir i aliments fets malbé
El gremi de l'hostaleria va ser un altre dels sectors econòmics que van patir les conseqüències del temporal i l'apagada elèctrica. El restaurant 'El Quijote' de Platja d'Aro (Baix Empordà) va haver de tancar durant una setmana, van perdre tot el menjar que hi havia a les cambres frigorífiques i els danys es van elevar a 8.000 euros. 'Vam perdre tot el gènere, el personal no va poder treballar i també hi ha el lloguer del local', es lamenta el gerent, Andrés Zimmerman, que a dia d'avui tampoc ha obtingut resposta d'Endesa.
'Hem trucat, hem preguntat, diuen que hi ha un expedient obert però encara no ens han dit res', i explica que s'estan mirant altres vies de reclamacions des de la Cambra de Comerç. 'Encara però no hi ha res', lamenta. Pel que fa als danys de les nevades -els va caure vegetació que tenien a la terrassa-, sí que han rebut diners de l'asseguradora després d'arribar a un acord 'més o menys favorable.
El repartiment de paquets també va ser una missió impossible durant aquells dies. Mònica Farrús, administradora de l'empresa Tourline Express de la mateixa població, recorda com va ser un autèntic malson. 'No teníem llum, no podíem treballar perquè no funcionava el sistema informàtic ni els telèfons i no podíem rebre trucades ni avisar els clients del què passava; els paquets havien de sortir però no podíem, era impossible', recorda.
Fins dissabte, gairebé una setmana després del temporal no van tenir electricitat. Fins aleshores, intentaven sortir del pas a través de l'oficina de Barcelona. En tractar-se d'una empresa de missatgeria, 'ja no és el que tu venguessis sinó el que deixaves de guanyar', explica Farrús. Per tot això, demanen uns 9.000 euros d'indemnització i com la majoria de casos, no han rebut ni els diners ni una resposta d'Endesa.
'La forma que ens van dir que ho féssim, a través d'Endesa, no ha funcionat; no hem vist res', explica. Cansats d'esperar, estan mirant de fer una demanda conjunta des de l'associació d'empresaris de Platja d'Aro. 'A veure si tots junts tenim sort, perquè a nivell particular no ha funcionat', conclou Farrús.
L'afectació que van patir com a conseqüència de la nevada va ser totalment directa, ja que una de les torres elèctriques de la línia de les Gavarres, situada a dins de la finca de l'empresa, va caure i els cables van anar a parar just a sobre de cinc hivernacles que fan uns 1.500 metres quadrats. La trencadissa va ser tan gran que van haver de canviar més de 200 vidres.
Durant les tres setmanes que no van poder solucionar els aïllaments, van veure com tota la plantació d'una planta subtropical es va morir, per culpa de les baixes temperatures i la neu que havia entrat. També en va quedar afectat l'insectari, on tenen cries de papallones. Actualment, encara no està arreglat ja que caldria canviar tot el plàstic del sostre que fa de doble aïllant. 'Ara està apedaçat i la temperatura elevada fa que molts trossos es desenganxin', lamenta Martínez.
Pel que fa a l'afectació elèctrica, van haver de fer venir un generador de Tarragona que els donés l'energia per acabar de passar els deu dies que van estar sense llum, per poder fer feines bàsiques. Per tot això, demanen una indemnització de més de 200.000 euros.
Soterrar la línia
Martínez explica que han quedat tan escarmentats que van optar per unir forces amb els diferents propietaris de la zona i pagar el soterrament d'una part de la línia. Després d'acordar-ho amb la companyia elèctrica, 'vam refer la línia, la vam soterrar i es va passar per fora de les propietats' i 'Endesa no va pagar un duro'. El que volen, diu, és assegurar-se que 'no torni a passar' res similar.
Segons dades de l'Associació de Viveristes de Girona, que compten amb uns 55 adherits, la nevada va afectar 35 empreses, la majoria de les quals al Baix Empordà, tot i que també n'hi havia de l'Alt Empordà, la Selva i el Gironès. Calculen que la nevada va provocar 4,5 MEUR en danys als cultius i a les instal·lacions, mentre que l'afectació relacionada amb l'electricitat i el subministrament giraria al voltant d'uns 350.000 euros.
Els afectats van demanar ajuts al Departament d'Agricultura de la Generalitat i també al Ministeri de Medi Ambient, Medi Rural i Marí, demanant que es considerés 'dany catastròfic' perquè les assegurances no incloïen la neu. El secretari de l'associació, Josep Maria Pagès, no és massa optimista pel que fa a aquests últims ajuts, sobretot perquè els perits del ministeri tot just van venir fa una setmana i 'és molt difícil veure els danys un any després'.
Paquets sense repartir i aliments fets malbé
El gremi de l'hostaleria va ser un altre dels sectors econòmics que van patir les conseqüències del temporal i l'apagada elèctrica. El restaurant 'El Quijote' de Platja d'Aro (Baix Empordà) va haver de tancar durant una setmana, van perdre tot el menjar que hi havia a les cambres frigorífiques i els danys es van elevar a 8.000 euros. 'Vam perdre tot el gènere, el personal no va poder treballar i també hi ha el lloguer del local', es lamenta el gerent, Andrés Zimmerman, que a dia d'avui tampoc ha obtingut resposta d'Endesa.
'Hem trucat, hem preguntat, diuen que hi ha un expedient obert però encara no ens han dit res', i explica que s'estan mirant altres vies de reclamacions des de la Cambra de Comerç. 'Encara però no hi ha res', lamenta. Pel que fa als danys de les nevades -els va caure vegetació que tenien a la terrassa-, sí que han rebut diners de l'asseguradora després d'arribar a un acord 'més o menys favorable.
El repartiment de paquets també va ser una missió impossible durant aquells dies. Mònica Farrús, administradora de l'empresa Tourline Express de la mateixa població, recorda com va ser un autèntic malson. 'No teníem llum, no podíem treballar perquè no funcionava el sistema informàtic ni els telèfons i no podíem rebre trucades ni avisar els clients del què passava; els paquets havien de sortir però no podíem, era impossible', recorda.
Fins dissabte, gairebé una setmana després del temporal no van tenir electricitat. Fins aleshores, intentaven sortir del pas a través de l'oficina de Barcelona. En tractar-se d'una empresa de missatgeria, 'ja no és el que tu venguessis sinó el que deixaves de guanyar', explica Farrús. Per tot això, demanen uns 9.000 euros d'indemnització i com la majoria de casos, no han rebut ni els diners ni una resposta d'Endesa.
'La forma que ens van dir que ho féssim, a través d'Endesa, no ha funcionat; no hem vist res', explica. Cansats d'esperar, estan mirant de fer una demanda conjunta des de l'associació d'empresaris de Platja d'Aro. 'A veure si tots junts tenim sort, perquè a nivell particular no ha funcionat', conclou Farrús.