Salvador Dalí sempre havia viscut amb entusiasme les fires de Figueres. De fet, des del balcó de casa seva, a plaça de la Palmera, podia veure la festa i quedar-se embadalit amb les atraccions i la gent pintoresca i variada que hi desfilaven. Anys més tard, ja a Madrid, el geni empordanès va dedicar unes paraules d'elogi a les fires de la capital de l'Alt Empordà.
'Poc a poc tota la plaça és una gran bandera feta amb moltes banderes petites i vet aquí que ve un dia en què tota la plaça es converteix en una gran caixa de música. Tots els balcons s'han obert per escoltar-la, la fira és un gran basar vivent', recordava Dalí. Aquesta escena plena de colors i personatges és la que Dalí va plasmar en aquest tremp sobre cartró els anys 20.
Tot i que l'obra té tints modernistes –com dones amb vanos-, Antoni Pitxot ha explicat que és un gran exemple de l'època durant la qual Dalí estava 'impregnat' de noucentisme. El quadre és una 'gran descripció' d'una escena de fires. De fet, la directora del Centre d'Estudis Dalinians, Montse Aguer, ha explicat que va ser el cartell de les festes de Figueres del 1922 i que va ser polèmic perquè en aquella època agradaven els cartells més austers.
La pintura té personatges que Dalí va repetir en vàries obres. Com una dona amb aspectes de gitana que dóna el pit a un nadó asseguda a una taula. També hi ha futbolistes que fàcilment es poden reconèixer com a jugadors de la U.E. Figueres perquè sota la jaqueta i la bufanda porten la samarreta blanca i blava de l'equip. Al fons, en un segon terme, hi ha un torero sobre un carro que saluda. 'Deu sortir o entrar a la plaça per a la correguda de braus', ha explicat Pitxot.
Entre les senyores ben vestides acompanyades del braç d'homes amb bombí, hi ha 'dues figures enigmàtiques'. Un home d'esquenes que porta de la mà a un nen. Segons Pitxot, podria ser el seu oncle, Pepito Pitxot, que va ser una figura important per a Salvador Dalí quan era petit.
'Les fires de Figueres' ja s'havia pogut veure al Teatre-Museu de Figueres durant un temps però ara la Fundació l'ha incorporat després de comprar-lo a un col·leccionista particular català. Montse Aguer ha explicat que, com sempre que l'obra es compra a un particular i no en subhasta, no poden dir quant ha costat. A partir de dilluns ja es podrà veure penjat a la Sala de les Peixateries, juntament amb altres obres del mateix període de Dalí.