L'Estat obrirà dilluns al trànsit el desdoblament de l'N-II entre Caldes de Malavella i Sils (Selva), un dels trams que arrossega més greuges del projecte per convertir la carretera en autovia a les comarques gironines.
Les obres en aquest tram, de 6,6 quilòmetres, van començar el 2007 durant el segon mandat del PSOE. Però la constructora va fer fallida i les va deixar empantanegades el juliol del 2009. Amb l'arribada del PP, el Ministeri de Foment va tornar a licitar l'obra i la va reprendre l'octubre del 2012.
La ministra del ram, Ana Pastor, inaugurarà el Sils-Caldes dilluns a les dotze del migdia, un acte que es farà coincidir amb la represa de l'obra fins a Maçanet, adjudicada ara fa pocs dies.
El tram de l'N-II entre Caldes de Malavella i Sils és el que reiteradament s'ha posat d'exemple per il·lustrar els greuges que viu la carretera a la demarcació. Les màquines van entrar sobre terreny per primer cop l'agost del 2007, durant la segona legislatura del PSOE. Inicialment, els treballs al Sils-Caldes havien d'acabar a finals del 2009, per donar continuïtat al tram desdoblat Fornells-Caldes (l'únic de l'autovia A-2 que s'ha posat en servei a la demarcació).
La realitat, però, va ser una altra. L'estiu del 2009, l'obra es va paralitzar i va quedar del tot empantanegada. El motiu: el concurs de creditors que presentava una de les empreses que integraven l'UTE a qui l'Estat havia adjudicat l'obra. El greuge amb l'N-II, però, no s'acabava aquí. L'octubre del 2008, les màquines ja s'havien retirat del Sils-Maçanet, perquè una revisió del projecte va fer encarir aquest tram i l'adjudicatària hi va renunciar.
Estructures a mig fer i males herbes
Les tanques, les males herbes i les estructures a mig fer van formar part del panorama a l'N-II fins a l'octubre del 2012. Aleshores, el govern estatal -ara ja havia entrat el PP- va tornar a adjudicar la represa de l'obra als 6,6 quilòmetres que s'estenen entre Caldes i Sils. L'adjudicatària va ser Acciona, i el pressupost final, 32,4 milions d'euros (MEUR).
El 29 d'octubre d'aquell any, les màquines van tornar a treballar. Però això no va evitar que l'obra en aquest tram, tot i reprendre's, hagi viscut un nou retard. De fet, s'hauria d'haver acabat aquest estiu (el termini previst era de vint mesos) però finalment haurà durat dos anys.
Apart de desdoblar l'N-II i convertir-la en una autovia de quatre carrils, les obres també han permès aixecar dos nous enllaços (el de Caldes i el de les Mallorquines) i dos nous ponts (el que passa damunt la línia del tren convencional i el de la riera de Santa Maria).
Dilluns vinent, l'Estat obrirà la nova carretera al trànsit. Serà en un acte, convocat a les dotze del migdia a Sils, on hi assistirà la ministra de Foment, Ana Pastor. El govern espanyol no ha escollit aquest punt en va. I és que la inauguració del Caldes-Sils es farà coincidir amb la represa de les obres a l'altre tram que va quedar a mig fer, el Sils-Maçanet.
Estendre l'A-2 fins a la C-35
Precisament, ara fa pocs dies l'Estat va signar el contracte per reprendre el desdoblament del Sils-Maçanet. Dilluns, se'n posarà la primera pedra. El tram, de 2,7 quilòmetres, finalment s'ha adjudicat a l'empresa Construccions Rubau per 21,2 MEUR, un 30% menys de la xifra que va sortir a licitació.
Aquest tram entronca directament amb el Sils-Caldes i arriba fins a l'enllaç amb la C-35, a l'alçada de Vidreres. D'aquí en avall, però, la carretera quedarà com es troba ara, perquè l'Estat no té intenció de continuar desdoblant-la en direcció a Tordera. En comptes d'això, preveu construir una via de gran capacitat que passi per l'interior a partir d'aquest punt, i no resseguint la costa.
Un cop s'acabi l'obra del Sils-Maçanet, la nova autovia tindrà dos carrils de tres metres i mig per sentit de circulació, amb vorals exteriors de dos metres i mig cadascun. El projecte també inclou aixecar tres viaductes (que passaran per sobre de les rieres Pins, Rec Clar i Rec Sorrer), remodelar l'enllaç amb la C-63 (que porta cap a Sils i Vidreres), adequar un pas inferior i construir tres murs de separació.
L'enllaç, per 16,6 MEUR
Després del Sils-Maçanet, l'obra que quedarà per fer al sud de la demarcació (segons l'actual projecte) serà el nou enllaç que tanqui el desdoblament. El què es farà serà remodelar l'actual, que connecta la nacional amb la C-35 i l'autopista AP-7.
El projecte té un cost aproximat de 16,6 MEUR i permetrà substituir un dels ramals actuals -que té forma de llaç- per un altre que permeti als vehicles que vénen de Barcelona anar a buscar l'A-2 en direcció Girona d'una manera més directa. Actualment, en aquest punt viari, els cotxes es veuen obligats a fer un gir de 270º per accedir a la carretera.
El projecte, a més de remodelar l'enllaç de Vidreres, també inclou altres obres complementàries. Segons recull el pla d'obres, es farà una rotonda de dos carrils a la C-35 per facilitar l'accés al peatge de l'AP-7.