Amb retard però ja circulant pel tram del túnel on, fins ahir, l'aigua encara cobria les vies. El primer TAV que ha reprès el servei Girona-Figueres ha entrat a l'andana de l'estació soterrada de Girona a un quart de sis de la tarda, amb vint minuts de retard sobre l'hora prevista. Quan el tren -que duia el logotip de l'SNCF i té destí final a París- ha passat per davant la quinzena de passatgers que l'esperaven, s'han deixat sentir aplaudiments.
La imatge posa fi a gairebé sis dies amb el servei suspès, arran de la inundació que va fer entrar en tromba 40 milions de litres d'aigua a dins del túnel. De fet, aquesta tarda, quan faltava poca estona perquè el tren arribés a Girona (procedent de Barcelona-Sants), els cartells que l'anunciaven encara posaven que els passatgers haurien de fer transbord per carretera.
Mitja hora abans que el tren arribés s'ha obert el control de passatgers. Entre els qui agafaven el tren, les reaccions anaven des de l'alleujament fins a la ironia. En Jaume Pera i la Lluïsa Ros, un matrimoni de Girona, eren entre aquells qui hi ha pujat. Tots dos viatgen fins a París.
"Gairebé no hi comptàvem"
"Gairebé no comptàvem que el poguéssim agafar, perquè encara ahir ens van enviar un correu dient-nos que hauríem d'anar a Perpinyà, i que no es preveia arribar a París fins demà a les set del matí", explicava la Lluïsa. Això, a ells, els trencava els plans, perquè els suposava perdre una nit d'hotel, segons han explicat.
"Quan vaig veure que posaven més bombes per bombar l'aigua a la Devesa, jo vaig calcular que potser ja podríem agafar el tren a Girona", explicava el seu marit després de passar el control de passatgers. "Tot i això, però, encara no les tenim totes", deia mentre ja enfilava l'escala mecànica d'accés a l'andana.
Al seu darrere, un home francès, en Pascal Codina, carretejava una maleta. Se'n tornava cap a casa després de passar unes vacances a Lloret de Mar (Selva). "L'SNCF em va trucar per telèfon i em va dir que no hi hauria trens durant molts dies, però al final el puc agafar", explicava. Tot i això, si hagués hagut de fer part del trajecte en autobús, s'ho hauria pres amb filosofia. "A França, quan hi plou, passa exactament el mateix", ha dit.
Entre els passatgers també hi havia en Juan Yuste, que baixarà del tren a Montpeller. "No em crec que, després d'una setmana de tenir l'estació inundada, puguem sortir des de Girona; és un èxit, perquè ja veníem equipats amb flotadors i galledes per treure aigua", deia amb ironia. Yuste tampoc ha deixat passar l'oportunitat per dir què en pensava de tot plegat. "Em sembla incomprensible que en una estació tan important de tren, on s'han gastat tants milions, s'hagin deixat un forat obert per on pugui entrar la pluja", deia.
De Figueres cap a París
El primer TAV que ha cobert el Girona-Figueres ha sortit de les andanes soterrades a les 17.21. Un quart d'hora més tard, a les 17.36, arribava a l'estació Figueres-Vilafant. Des d'aquí, el tren ja ha enfilat el tram transfronterer, on després d'entrar a França en unes hores arribarà a París.
Tant Adif com Renfe han enviat un comunicat dient que el servei s'ha reprès després de fer "les reparacions a les infraestructures i les comprovacions corresponents, per tal de garantir la seguretat del trànsit ferroviari". Després de bombejar els 40 milions de litres d'aigua que estaven estancats al llarg d'1,8 quilòmetres del túnel, i de netejar els 4,5 quilòmetres de via que havien quedat inundats i enfangats (hi ha estesa de via d'anada i de tornada), els operaris d'Adif han reparat tota la infraestructura que havia quedat malmesa.
En concret, s'han substituït vuit motors elèctrics que operen sobre els desviaments o canvis d'agulla, s'han reposat quatre quilòmetre de cable de senyalització i quatre quilòmetres més de cable de sistema d'energia. També s'ha revisat i reposat l'enllumenat (tant del túnel com de les sortides d'emergència) i s'han substituït les quatre bombes d'extracció d'aigua del mateix túnel, que amb la tromba que va entrar van quedar inutilitzades i malmeses.
En total, a aquestes últimes tasques (un cop els Bombers i l'Exèrcit s'han retirat) Adif hi ha destinat 85 tècnics de diferents especialitats (via, electrificació i instal·lacions de seguretat i comunicacions), dos vehicles de treball de catenària, un de via, dues grues, una retroexcavadora i un camió.