Un maniquí que plora mentre li demana a la infermera si pot avisar algú de la seva família perquè està espantat. Aquesta és una de les situacions que els estudiants de quart d'Infermeria de la Universitat de Girona s'han trobat en l'anomenada Prova d'Avaluació Clínica Objectiva i Estructura, un sistema que ja s'ha aplicat en altres facultats però que aquest cop es combina amb el programa LearningSpace. "Es tracta d'un sistema que permet gestionar millor l'aprenentatge amb situacions simulades que s'assemblen a la realitat", explica la degana de la facultat d'Infermeria, Fina Patiño, que subratlla els esforços i les hores que els professors hi han dedicat per arribar fins aquí.
Els estudiants de l'últim curs són avaluats durant més d'una hora després de passar per cinc espais, entre els quals hi ha una visita pediàtrica, una prova d'electrocardiograma i una sala d'urgències, entre d'altres. Destaca l'atenció assistencial que han de fer a un maniquí interactiu que parla a través del professor que, darrere d'un vidre opac, va seguint amb atenció cada pas de l'estudiant. Amb l'ajuda d'un ordinador programat prèviament, l'examinador pot anar ajustant l'avaluació en funció de les respostes i veure si fa els passos correctes.
Una de les coordinadores de la prova, Marta Raurell, destaca que aquest sistema d'avaluació no es podria fer si abans no s'ha ensenyat als estudiants a treballar amb maniquins interactius i amb exercicis de simulació. "L'estudiant es trobaria amb una situació d'estrés que difícilment podria respondre; per això és important l'entrenament previ que es fa des del primer curs". La nota d'aquesta prova, que finalitzarà aquest divendres després de sis dies, representa un 20% de l'assignatura de pràctiques de quart.
Els avantatges d'una prova de futur
Els impulsors d'aquest mètode asseguren que aquest és un sistema de futur que permet als estudiants demostrar els seus coneixements en un entorn molt real. Segons un dels coordinadors de la prova, Josep Olivet, cada vegada hi ha més estudiant i menys llocs de pràctiques. El que permet aquest sistema és posar els estudiants en unes 20 situacions reals i repetir-les les vegades que faci falta, de manera que poden veure casos que no es veuen de forma habitual.
La prova també compta amb la participació d'estudiants de medicina que fan la feina de prescripció de medicament i de pacients simulats. Aquests últims també serveixen per avaluar aspectes més subjectius, com ara el tractament que han rebut i el nivell de satisfacció de l'atenció rebuda.
Un altre aspecte innovador és que els examinats són gravats en tot moment, de manera que després poden veure on s'han equivocat i fer autocrítica. La Montse és una de les 120 estudiants que s'han examinat. Reconeixia que la presència de càmeres l'ha posat una mica nerviosa però ha valorat positivament l'experiència perquè permet practicar abans de tractar amb pacients reals.
La prova es fa a la planta cinquena i s'utilitzen espais de la Facultat de Medicina, amb qui s'ha treballat conjuntament. No es descarta aplicar aquest mètode als futurs metges que estudien a la UdG més endavant. "Això és el començament", ha conclòs la degana de la facultat d'Infermeria, Fina Patiño.