Creix la demanda però també l'oferta turística de la xarxa de senders Itinerànnia que recorre les comarques del Ripollès, la Garrotxa i l'Alt Empordà al llarg de més de 2.500 quilòmetres. Un estudi conclou que l'any 2013 va tenir un impacte econòmic de més de 3,2 milions d'euros, dels quals un 15% van ser compres a comerços.
Això representa un 54,8% més que l'impacte assolit l'any 2012 basant-se en les reserves fetes a tour-operadors europeus. El nombre de paquets turístics també ha augmentat, de 36 l'any 2011 s'ha passat a 91. En xifres absolutes, es calcula que 4.772 turistes van visitar les tres comarques l'any passat contractant aquests productes, prop d'un 50% més que el 2012. Aquesta xarxa es va implantar l'any 2008 a les comarques del Ripollès, Garrotxa i Alt Empordà amb l'objectiu de desestacionalitzar el turisme i captar nous mercats potencials.
És una iniciativa impulsada des del Consell Dinamitzador, un òrgan format pel Consell Comarcal del Ripollès, Consell Comarcal de la Garrotxa, Consell Comarcal de l'Alt Empordà i les tres entitats de promoció turística d'aquests territoris (Consorci Ripollès Desenvolupament, Turisme Garrotxa i Empordà Turisme). En total, hi ha més de 2.500 quilòmetres a recórrer per camins de pedra, sorra i terra tot recuperant antics senders que s'utilitzaven per anar d'un poble a l'altre.
Els representants de les tres comarques han fet un balanç molt positiu d'aquest projecte de cooperació i han subratllat els bons resultats assolits gràcies a la suma d'esforços. "És un programa que val molt la pena perquè porta un turisme sostenible que es reparteix tot l'any", assenyalava aquest matí el president del Consell Comarcal de la Garrotxa, Joan Espona, tot dient que aquest és un turisme "que tothom vol per casa seva".
El perfil del visitant i el nombre de pernoctacions de mitjana
El visitant estranger que passeja per les rutes de l'Itinerànnia té més de 55 anys, ve en parella o en grup, té un nivell mig-alt tant cultural com econòmic, i està molt interessat amb la cultura i la gastronomia local alhora que és respectuós amb l'entorn. "Prefereixen els hotels o cases rurals petits, i valoren molt el tracte proper i familiar, una cosa que aquí s'ofereix molt", ha detallat el president del Consell Comarcal del Ripollès, Miquel Rovira.
Per primer cop, s'ha donat a conèixer l'impacte econòmic que aquest turisme té a les tres comarques, basant-se només amb les reserves fetes a tour-operadors europeus. Bàsicament provenen de països com ara França, Gran Bretanya, Holanda, Bèlgica i Alemanya, i darrerament han arribat també turistes de Noruega, Suècia, Estats Units i alguns d'Austràlia i Nova Zelanda.
La mitjana d'estades se situa al voltant de les 6,35 nits, de les quals 5 són en territori gironí i la resta a França. Això representa un total de 27.997 pernoctacions a les comarques d'Itinerànnia i 4.772 persones, un 49% més que el 2012 que van ser 2.391. La majoria es van fer en època de temporada baixa.
Un impacte de més de 3,2 MEUR
L'increment productes de senderisme que transcorren per camins d'Itinerànnia ha estat notable. Dels 36 productes que es comercialitzaven a través d'operadors a finals del 2008, es va passar a 63 el 2012 i fins a 91, l'any passat, el que suposa un creixement del 30%. A nivell de territori, l'oferta està força equilibrada i no hi ha una comarca que predomini per sobre de les altres.
Durant aquest temps, es calcula que van deixar al territori un total de 3,263.645 euros, incloent els paquets turístics -se li ha descomptat la comissió de l'agència contractada- que suma 2,619.508 euros; uns 251.211 euros en concepte d'alimentació (prop d'un 10% del total) i uns 392.926 euros en compres a comerços (un 15%).
Si es compara amb l'impacte del 2012, es veu com aquest ha estat gairebé un 55% superior. La coordinadora d'Itinerànnia, Adriana Ramon, ha atribuït aquest creixement no només a un major nombre de productes sinó també a la bona acollida d'alguns d'ells. Destaca sobretot el cas d'un operador anglès que l'any passat va fer una campanya de promoció amb 4 productes de senderisme a les tres comarques que va fer disparar les reserves.
Aquest estudi només inclou l'impacte econòmic dels clients internacionals que van fer les reserves a operadors i agències de viatges europees. No es contemplen els turistes de proximitat ni els usuaris de la xarxa, atesa la dificultat a l'hora de comptabilitzar-los ja que sovint fan només alguns trams sense que això suposi pernoctar en un establiment. Amb tot, hi ha una xifra estimativa que indicaria que 64.700 persones van caminr per algun tram de la xarxa de senders l'any passat. La dada s'obté a partir de l'estudi de l'Editorial Alfina, editora dels mapes de la xarxa, on diu que 25 persones caminen per cada mapa venut. En total, es van vendre 2.588 mapes el 2013.
El web d'itinerànnia també ha tingut un creixement important, concretament un 32% més de visites, passant de 23.770 visites el 2012 a 31.346 un any més tard.
Accions de futur
Davant aquesta bona acollida, els impulsors s'han marcat com a objectiu seguir apostant pel manteniment i la millora dels camins de la xarxa de senders (té un cost mig de 100.000 euros per any en total), la promoció i suport a agències de viatges i operadors en la creació de productes especialitzats i la promoció de nous usos sobre els camins de la xarxa de senders.
Aquesta Setmana Santa estarà activa una nova aplicació mòbil que permetrà veure a través dels telèfons mòbils la xarxa de senders, els itineraris més propers del lloc on s'està ubicat així com els serveis turístics de la zona.