Els transportistes catalans amenacen amb vagues i marxes lentes si la Generalitat tira endavant l'eurovinyeta a l'eix transversal. El Govern té la intenció d'aplicar el nou peatge específic per a camions el segon semestre d'any al llarg dels 153 quilòmetres que té l'eix entre Girona i Lleida.
El portaveu dels transportistes, Carles Palacio, assegura que l'eurovinyeta és "un impost sagnant", que encarirà fins a un 15% el preu del transport, i reclama a la Generalitat que en posposi l'aplicació, seguint l'exemple de França. També diu que perjudicarà "greument" la indústria càrnia i agroalimentària del territori, perquè els camioners que facin grans recorreguts circularan per vies alternatives gratuïtes. Si el calendari marcat pel Govern es manté, l'eurovinyeta a l'eix transversal serà una realitat el segon semestre d'aquest 2014. El nou peatge a la C-25, específic per a camions de 12 o més tones, gravarà aquest tipus de trànsit en funció del grau de contaminació i de l'ús que faci de la infraestructura.
L'eurovinyeta s'aplicarà al llarg dels 153 quilòmetres que té l'autovia entre Girona i Lleida. Segons les estadístiques, hi ha dies en què per aquesta carretera hi circulen entre 2.500 i 3.000 camions (un 25% del trànsit total). Entre d'altres, el Govern justifica la implantació del nou peatge perquè, amb el desdoblament, l'eix transversal es consolidarà com un itinerari de pas entre el centre peninsular i França.
La Generalitat ja ha començat a fer els passos burocràtics perquè l'eurovinyeta sigui una realitat (entre d'altres, publicant-ne l'adaptació de la normativa al DOGC). Però el nou peatge topa amb el rebuig frontal dels camioners catalans, que han decidit fer pinya per evitar que s'acabi implantant.
"Entenem que en el moment actual, imposar-nos una taxa addicional per circular per l'eix es troba completament fora de lloc", assegura Palacio, que és portaveu tant de la Confederació Catalana del Transport com de l'Asetrans (l'associació gironina del sector). D'entrada, els camioners critiquen que l'eurovinyeta perjudicarà directament els transportistes del territori, que són els qui més utilitzen l'eix.
"Aquells que facin grans recorreguts i vinguin de fora passaran per altres vies alternatives gratuïtes, com ara l'A-2 entre Lleida i Martorell", diu Palacio. I hi afegeix: "Per tant, si amb l'eurovinyeta el Govern pretén finançar el desdoblament de l'eix, s'equivoca".
Encariments de fins al 15%
Lligat a això, els camioners també asseguren que el nou peatge suposarà un sobrecost "exagerat" dels preus del transport. Els transportistes avancen que, de mitjana, aquest concepte s'apujarà entre un 12 i un 15%. "La Generalitat calcula que amb el nou peatge s'hauran de pagar 12 cèntims per quilòmetre; si tenim en compte que un bon preu de transport seria d'1 euro per quilòmetre, fer números és senzill", indica Palacio.
El portaveu del sector ja avança, però, que aquest encariment l'hauran d'assumir els clients. "El transportista ja té prou pèrdues i l'eurovinyeta el deixarà en una situació impossible", indica Palacio. Per això, el portaveu assegura que la indústria càrnia i agroalimentària de Girona, Lleida i les comarques centrals quedarà tocada. "Molts productes es deixaran de vendre per l'encariment del transport; i això, sembla que el Govern no ho té present", subratlla.
Aturades i marxes lentes
Els transportistes catalans reclamen a la Generalitat que deixi l'eurovinyeta sobre la taula i que en posposi l'aplicació, seguint l'exemple de França (que l'ha retardada fins al 2015). "A més, s'ha de tenir en compte que allà ja ho tenien tot a punt, però que aquí el Govern encara no ha ni instal·lat els mecanismes tècnics de control", diu Palacio.
De moment, totes les associacions de transportistes han fet pinya per anar contra el nou peatge específic per a camions. Han creat una mascota que els representi -un camió enfadat a qui han batejat com a 'Trac'- i engegaran una campanya de pressió perquè el Govern faci marxa enrere en l'aplicació de l'eurovinyeta. Si no ho aconsegueixen per les bones, el sector assegura que passarà a l'acció.
"En cas que no se'ns escolti, farem marxes lentes i si cal, fins i tot aturarem l'activitat arreu de Catalunya", diu Carles Palacio. I hi afegeix: "Traslladarem a la societat que l'eurovinyeta és un problema que ha creat l'administració, per voler imposar una mesura totalment fora de lloc".
El portaveu del sector recorda que, a més, el Ministeri de Foment ja es va oposar a aplicar-la en altres punts de l'estat espanyol per no perjudicar "encara més el sector" i que, per als camioners gironins, l'eurovinyeta suposa ploure sobre mullat (perquè els transportistes ja suporten les restriccions de pas per l'N-II).