Les víctimes mortals a les carreteres interurbanes gironines s'han reduït un 46% respecte el 2010, passant de 65 a les 35 del 2013 i amb una disminució constant durant aquest període.
Aquesta reducció sostinguda és un dels factors positius que ha destacat el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Josep Isern, que ha insistit en la necessitat de continuar reduint la sinistralitat.
Aquesta millora de les dades es deu en bona part a la reducció a la meitat de les víctimes mortals a l'N-II -de 14 a 7- on l'abril passat es va prohibir el pas de tràilers. El SCT veu "imprescindible" el desdoblament dels trams pendents d'aquesta via perquè sigui una de les "més segures" i més transitades.
La demarcació de Girona ha viscut un "decreixement exponencial i continu" pel que fa a la sinistralitat amb víctimes mortals, segons paraules del director del Servei Català de Trànsit, Joan Josep Isern, durant la presentació de les dades del 2013. És l'únic punt del territori on hi ha hagut un comportament més homogeni pel que fa a la reducció de la mortalitat per accidents de trànsit.
En l'últim any, els accidents mortals van ser un total de 31, sis menys que el 2012, i les víctimes van passar de 42 a 35 el 2013. Això representa una disminució del 16,7% respecte l'any anterior, tres punts percentuals més que la mitjana catalana.
Les comarques on s'ha reduït més la mortalitat per accidents de trànsit en vies interurbanes han estat l'Alt Empordà (de 13 morts a 9 morts), el Gironès (de 9 a 4) i la Selva (de 12 a 8). Per contra, el Pla de l'Estany passa de cap víctima mortal el 2012 a un total de 3 i el Ripollès d'1 mort a 5. Quatre d'aquestes últimes víctimes es corresponen a la sortida de via d'una furgoneta que circulava per la C-17 a l'alçada de les Llosses, al Ripollès, i que va caure al riu Ter provocant la mort dels quatre ocupants, tots membres d'una mateixa família. Una "taca negra", segons paraules del director del SCT, en el balanç del 2013.
Menys morts amb turismes però més amb motocicleta
En relació al tipus de vehicles, durant el 2013 s'observa una reducció del 26% dels morts en turismes i de fins a més de la meitat en els últims tres anys, passant de 38 a 17 víctimes mortals. A l'altra cara de la moneda, però, preocupa especialment l'increment dels accidents mortals amb motocicleta, passant de 8 el 2012 a 10 morts el 2013. És per això que el SCT té previst durant aquest 2014 destinar esforços per promoure les bones pràctiques de conducció entre els estudiants de secundària amb nous cursos. Pel que fa a l'atropellament mortal de vianants, en total es van registrar 4 morts, una més que el 2012.
L'estadística també recull una reducció d'accidents durant els dies feiners, especialment notori a la tarda. S'ha passat de 19 morts el 2012 a 9 el 2013. Pel que fa a trams d'edat, els conductors d'entre 65 i 74 anys són els que han experimentat una major reducció amb un 66% menys d'accidents respecte el 2012.
La meitat de morts a l'N-II
Un dels punts clau per a la millora de l'estadística gironina del 2013 és l'N-II, ja que s'ha passat dels 14 morts per accident el 2012 a un total de 7 el 2013. Cal recordar, que l'abril passat va entrar en vigor la prohibició del pas de tràilers per aquesta via, obligant-los a circular per l'autopista, una mesura "encertada" segons paraules del director del SCT, Joan Josep Isern, que ha recordat que la sinistralitat s'ha reduït no tant per la reducció de camions sinó per la disminució dels avançaments i els xocs frontals. Així ho demostra el fet que 5 del total d'accidents mortals es van registrar abans de la prohibició.
En aquest sentit, Isern ha qualificat com a "indispensable" el desdoblaments dels trams pendents de l'N-II per millorar la seguretat d'aquesta via, una de les més transitades. I ha posat l'exemple d'una altra via important, desdoblada recentment, com és l'Eix Transversal, tot dient que això ha permès passar de 10 morts a cap víctima mortal en un any. Per la seva banda, el director del Departament d'Interior a Girona, Albert Ballesta, ha assenyalat que dels 31 accidents registrats el 2013, només 2 van passar en vies desdoblades.
Des del Servei Català de Trànsit es preveu un 2014 complicat, entre altres coses per l'envelliment del parc automobilístic - amb més del 60% dels vehicles amb més de 10 anys- i per l'augment de la mobilitat. Dos factors que s'afegeixen al dèficit d'infraestructures que Catalunya té respecte l'Estat. Segons Isern, les carreteres catalanes tenen 2,5 vegades més densitat de trànsit que a l'estat espanyol i tres vegades més que la mitjana europea.