Salut començarà a implementar el nou model d’atenció al pacient crític a la Regió Sanitària Girona

El projecte 'Critic.CAT' inclou les unitats de cures intensives al mapa de recursos sanitaris

El Departament de Salut desplegarà el nou model d’atenció al pacient crític a la Regió Sanitària Girona. Fonts de la conselleria han detallat que el projecte, batejat com a Critic.CAT, inclourà les unitats de cures intensives dins el mapa de recursos sanitaris. L’objectiu principal és millorar la prestació d’aquests serveis arreu de Catalunya a través d’un model assistencial basat en eines digitals, que facilitaran la transferència d’informació i coneixement entre tots els actors del sistema sanitari que intervenen en l’atenció a pacients crítics. Aquesta digitalització busca reforçar la presa de decisions, l’eficiència dels recursos i garantir l’equitat dins el sistema públic.

El 27 de març, la conselleria va aprovar la disposició general que permetrà impulsar aquest canvi. La Regió Sanitària Girona serà la primera on es desplegarà el model, que es presentarà pròximament.

El desplegament es basarà en els resultats de les proves pilot que ja s’han posat en marxa a l’Hospital de Berga, l’Hospital de Tremp i l’Hospital Arnau de Vilanova. Girona actuarà com a primer banc de proves per a l’anàlisi i valoració dels resultats, abans d’estendre el model progressivament a la resta del territori.

El projecte es vertebra en cinc eixos principals: la definició d’un nou model i protocols d’actuació per facilitar la presa de decisions segons les necessitats del pacient i els recursos disponibles; la creació d’un sistema departamental de gestió interna per integrar les unitats de crítics del SISCAT; la configuració d’un repositori de dades conjunt amb sistemes d’informació i dispositius integrats; la posada en marxa d’una unitat d’anàlisi per explotar i interpretar dades de suport a la planificació i avaluació; i finalment, la creació d’un centre de gestió de crítics que concentrarà informació per optimitzar les decisions segons el perfil professional.

El model de governança es desplegarà amb un Comitè de Direcció, integrat per la Direcció Assistencial i la Direcció de Sistemes d’Informació del Servei Català de la Salut, així com per la Direcció General de Planificació en Salut i la Direcció en Innovació i Transformació del Departament.

A més, comptarà amb un Comitè Assessor, format per experts i especialistes, i un Comitè Operatiu, coordinat per la Fundació TIC Salut Social i integrat per àrees i direccions assistencials de les entitats que formen part de l’ecosistema de salut català, com l’Institut Català de la Salut, La Unió, el Consorci Sanitari i Social de Catalunya i el SEM. Aquest comitè també incorporarà tres plans directors específics: Sèpsia, Malalties Cardiovasculars i Malalties Vasculars Cerebrals.