Girona farà una primera reforma del carrer de la Creu aquest estiu per resoldre el nyap que van suposar-ne les obres de millora. D’entrada, aquest juliol s’actuarà tan sols en algun tram -amb la idea que sigui una prova pilot- i a la tardor el consistori avaluarà estendre-ho a la resta del carrer. Per dibuixar la proposta final, l’ajuntament engega ara diferents sessions de treball amb veïns, entitats i agents econòmics. Entre d’altres, en aquestes trobades es parlarà sobre com cal reordenar la calçada. L’alcalde, Lluc Salellas, assegura que la intenció no és fer grans obres, però admet que cal “millorar” el carrer de la Creu, perquè és “una reivindicació” veïnal i “un dels eixos centrals de la ciutat”.
Les obres de millora del carrer de la Creu es van acabar el 2020, durant l’anterior mandat. Amb els treballs, el carrer va passar a tenir un sol carril de circulació, amb aparcaments a banda i banda –tant per a cotxes com per a motos– i va incloure un carril bici. En alguns trams, a més, els passos de vianants es van envoltar amb illetes alçades.
Aquella reforma, però, es va traduir en queixes de veïns i comerciants. Entre d’altres, criticaven que la filera d’aparcaments al mig de la calçada restava visibilitat, cosa que també passava en algunes cruïlles (tant per als vianants com per als vehicles), que el carril de circulació era massa estret i que es creaven embussos i retencions.
El “nyap” del carrer de la Creu –com el va batejar Guanyem– va ser un dels temes de la campanya de les últimes municipals. I de fet, engegar-ne una nova reforma també es va recollir en un dels 64 punts de l’acord de mandat que van segellar Guanyem, Junts i ERC.
Ara, després de treballar una primera proposta (que no s’ha donat a conèixer per no entorpir el debat) l’Ajuntament de Girona encara la millora del carrer amb l’objectiu de fer-hi obres aquest estiu mateix. D’entrada, el consistori ha organitzat vuit sessions de treball per recollir les opinions de veïns, entitats i agents econòmics de la ciutat, i a partir d’aquí dibuixar el projecte per al carrer de la Creu.
La primera sessió, que serà conjunta, es farà aquesta tarda. I l’última, que tindrà lloc el 21 de maig i on se’n donaran a conèixer les conclusions, serà oberta a tota la ciutadania. Entremig, l’Ajuntament de Girona farà sis trobades temàtiques, cadascuna d’elles amb diferents interlocutors.
Segons ha explicat el regidor de Mobilitat, Isaac Sànchez, es faran trobades “en l’àmbit educatiu, el veïnal, el comercial, la mobilitat sostenible, l’accessibilitat i la distribució de mercaderies”. Hi participaran l’escola Doctor Masmitjà, l’Associació de Veïns i Veïnes de l’Eixample, Girona Centre Eix Comercial, la Cambra de Comerç, Mou-te en Bici, l’associació Multicapacitats, l’ONCE, Mifas i les patronals Asetrans i Pimec Girona.
Partint d’un estudi previ que s’ha fet recollint les queixes veïnals, durant aquestes trobades, entre d’altres, el regidor ha concretat que es parlarà sobre “accidentalitat, fluïdesa del trànsit, zones de càrrega i descàrrega, recuperació econòmica i ordenació viària”. “A partir d’aquí, s’analitzaran les diferents propostes, la seva viabilitat tècnica i amb tota la informació recollida es redactarà el projecte de millora”, ha concretat Sànchez.
Obres quirúrgiques a l’estiu
La intenció de l’Ajuntament és que el projecte per al carrer de la Creu es doni a conèixer el mes de juny (a través d’un fulletó informatiu que es repartirà a les bústies). I que al juliol mateix, ja es faci una primera reforma en diferents trams del carrer de la Creu, per incorporar-hi millores, i que es concep com una prova pilot. Si els resultats són positius, el regidor de Mobilitat ha avançat que “a mitjans d’octubre s’avaluarà estendre les millores a la resta del carrer”.
L’alcalde de Girona, Lluc Salellas, ha explicat que seran millores “immediates” que es faran de manera quirúrgica. “No estem parlant d’unes obres que costin milions i suposin aixecar tot el carrer, sinó de veure què es pot fer de manera immediata, per provar aquestes millores i anar-les consolidant”, ha precisat.
L’alcalde ha destacat que les sessions de treball han de permetre “extreure les millors idees per fer un carrer de la Creu més amable”. I ha recordat que millorar-lo donarà resposta a les “reivindicacions dels veïns” i permetrà resoldre també els problemes que arrossega “un dels eixos viaris centrals de la ciutat”.
Per la seva banda, el regidor de barri, Xavier Aldeguer, ha posat en relleu que aquesta nova reforma del carrer de la Creu era una “petició esperada” per molts veïns i veïnes de la zona. Però també ha volgut matisar que, d’entrada, això no suposarà “fer un canvi al 100%” perquè, tot i que hi ha “aspectes que es poden resoldre”, sobretot els de mobilitat, també n’hi ha d’altres –com l’accidentalitat– que han anat a la baixa d’ençà de les obres del 2020.