La integració del transport públic del Baix Empordà a l'ATM de Girona es farà efectiva a la tardor

Reclamen impulsar el transport a demanda als nuclis i entorn de Torroella

La integració de les 46 línies de transport públic del Baix Empordà a l’Autoritat Territorial de la Mobilitat (ATM) de Girona es farà efectiva aquesta tardor. La gerent de l’ATM, Marian Arjona, ho ha anunciat durant una reunió de la Taula de Mobilitat de la comarca, precisant així el compromís que va adquirir la Generalitat durant la reunió amb els síndics i defensors de la ciutadania. En paral·lel, el Consell Comarcal ha proposat crear un inventari de totes les parades d’autobús de la comarca, amb l’objectiu de veure l’estat en què es troben i planificar quines necessiten millores més immediates. Durant la Taula de Mobilitat, els municipis també han reclamat que s’impulsi el transport a demanda Clic.cat als voltants de Torroella de Montgrí.

Segons recorda el Consell Comarcal, el Baix Empordà és una comarca “condicionada per la manca de línies ferroviàries, així com de freqüències en transport públic i per l’elevat cost de les línies d’autobús”. Per això, la petició perquè s’incorpori a l’ATM de Girona ha estat una constant en els darrers mesos. I precisament, arran de les queixes dels síndics i els defensors de la ciutadania, la Generalitat va comprometre’s a fer-ho efectiu aquest 2025.

Ara, durant l’última reunió de la Taula de Mobilitat de la comarca, la gerent de l’ATM de Girona ha posat data a la incorporació. La integració del Baix Empordà a l’ATM serà efectiva a la tardor. Suposarà incloure les 46 línies de transport públic dins el sistema tarifari integrat, la qual cosa, com precisa el Consell Comarcal, “suposarà millores en el preu dels títols multiviatge i poder fer desplaçaments arreu del territori sense tenir en compte la companyia operadora”.

Durant la reunió, el director dels serveis territorials de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Joan Vicente, també va fer saber als municipis que les millores al transport públic “estan condicionades per l’absència de pressupostos de la Generalitat”, segons informa el Consell Comarcal. Tot i això, els municipis van proposar crear un inventari que reculli totes les parades d’autobús del Baix Empordà, amb l’objectiu de planificar quines són les que necessiten inversions i millores.

Clic.cat i concessions el 2028

Durant la Taula de Mobilitat, també s’ha parlat de la renovació de les concessions amb les companyies d’autobús. Es preveu que surtin a concurs el 2028 i, segons ha detallat la vicepresidenta tercera del Consell, Agnès Gasull, “caldrà que incloguin una sèrie de millores en el servei”. Unes millores que, de fet, van quedar recollides a la moció que l’últim ple del consell va aprovar i que, precisament, posava el focus en la necessitat de tirar-les endavant.

A més, els representants de la Generalitat també van presentar les rutes de transport al voltant de Begur, Regencós i Palafrugell (un servei que s’incrementarà durant l’estiu). A més, també van destacar la bona acollida que tenen les línies nocturnes entre Girona i la costa, i els trajectes exprés des de Palafrugell i Palamós fins a Girona.

Per últim, els representants de la Generalitat també van exposar com, amb l’objectiu d’adaptar-se als usuaris, s’han modificat les franges horàries del servei de transport a demanda Clic.cat que ha començat a funcionar als voltants de la Bisbal d’Empordà.

En aquesta línia, Gasull va reivindicar que, a més de millorar el funcionament del transport públic, allò que cal és “transformar el sistema de mobilitat de la comarca”. Per això, durant la Taula de Mobilitat, el Consell Comarcal i els municipis han reclamat que es faci més difusió del Clic.cat i que s’impulsi aquest servei de transport a demanda als voltants de Torroella de Montgrí (que inicialment es preveu estrenar abans de l’estiu).