El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, a través de la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols, ha confirmat recentment la resolució definitiva que suposarà rebre una subvenció de mig milió d’euros a l’Ajuntament de Salt, que permetran executar 4,58 quilòmetres de carrils bici nous al municipi.
No només això, també es podrà fer la instal·lació de tres aparcaments tancats d’alta capacitat, canviar 60 estacionaments de bicicleta per uns models que garanteixen més seguretat i són antivandàlics i, també, es preveu posar quatre comptadors d’aforament als principals eixos viaris de la nova xarxa. Cal subratllar que la proposta saltenca ha obtingut la millor puntuació per al projecte que va presentar, situant-se en el primer lloc de la convocatòria d’entre els més de 230 municipis de tot l’Estat que van presentar els seus projectes.
El consistori de Salt ha rebut així la màxima quantitat de diners subvencionable de la convocatòria que estava xifrada en els 500.000 euros, d’un projecte que es calcula que suposarà una inversió que fregarà els 890.000 euros.
L’alcalde Salt, Jordi Viñas, posa en relleu que “el projecte fet per l’Ajuntament de Salt hagi obtingut la millor puntuació d’entre els centenars de propostes de consistoris que s’hi havien presentat, un fet que demostra que la proposta feta des de Salt s’adequava al màxim a la convocatòria i ens permetrà donar un gran impuls a la xarxa ciclable del municipi, en la línia del que ens marca el Pla Estratègic de la Bicicleta que vam aprovar al gener de l’any passat”.
El projecte saltenc preveu la construcció de 4,58 quilòmetres de carrils bicis nous que s’executarien a set eixos paral·lels a les vies principals del municipi, amb la voluntat de complementar la xarxa pedalable actual. En concret, els nous carrils bici es faran als carrers Miquel Martí Pol, al passeig Marquès de Camps, al carrer Francesc Macià, al carrer Doctor Castany, passeig Josep Maria Folch i Torres i als carrers Guilleries, Moreneta i un tram del carrer Ramón y Cajal. Aquests nous carrils bici es plantegen reduint l’espai dels carrils de circulació, segregats de la resta del trànsit i dels espais per a vianants i amb amplades mínimes de 2,4 metres en els carrils de doble sentit i d’1,5 metres en els carrils unidireccionals.
Fa pocs dies que es va rebre la resolució definitiva d’aquesta convocatòria de subvencions, que preveu un termini de 18 mesos per executar el projecte validat objecte de la subvenció. Amb aquests terminis es preveu que els nous carrils bici i la resta d’actuacions del projecte s’iniciïn al llarg del 2025 i estiguin realitzades durant l’any 2026.
Més a prop la Girocleta
L’important finançament rebut per part del Ministeri de Transports també facilitarà l’arribada de la Girocleta a Salt, ja que més enllà del mig milió de la subvenció, el consistori haurà de completar el projecte amb els 389.000 euros restants de fons municipals. Garantir una bona xarxa de carrils bicis és un pas previ necessari per poder implementar el servei de lloguer públic de bicicletes, anomenat Girocleta, que ara només funciona al terme municipal de Girona.
Amb aquest objectiu, el govern municipal de Salt ha promogut diverses reunions tant amb el consistori gironí com amb responsables del departament de Territori de la Generalitat de Catalunya a Girona per estudiar quin pot ser l’encaix del municipi en aquest servei. En els darrers mesos, Girona ha inaugurat noves estacions de Girocleta a tocar del terme municipal, un fet clau per poder ara planificar les estacions al municipi de Salt al radi de distància que recomanen els experts perquè siguin estacions prou utilitzades.
El tinent d’alcalde de Territori de Salt, Àlex Barceló, recorda que “aquest nou projecte de carrils bici, complementarà el nou carril bici d’1,7 quilòmetres que el projecte del Bus Ràpid Catalunya (BRCAT) executa a l’eix de Països Catalans”. En aquesta línia, seguirem amb el que ens marcava el Pla Estratègic de la Bicicleta de Salt, millorant la mobilitat en bicicleta al nucli urbà, augmentant la seguretat dels desplaçaments amb bici i fomentar una mobilitat més sostenible”.
Cal tenir en compte que a Salt es realitzen més de 106.000 desplaçaments cada dia en dies laborables, quatre de cada deu són moviments interns i un 56% és cap a altres municipis, en especial, amb Girona. Dels trajectes interns, un 75% són a peu, un 24% amb vehicle privat i el 0,5% amb bicicleta, segons dades de l’Estudi de Mobilitat Quotidiana fet per la Generalitat de Catalunya.
Amb aquest projecte s’espera que un 10% dels que ara utilitzen el vehicle privat optin per la bicicleta, un pas que permetria estalvia 230.000 litres anuals de combustible i es deixin d’emetre 1.200 tones de CO2 a l’atmosfera.En definitiva, l’alcalde del municipi subratlla que “amb el nou projecte farem de Salt una ciutat més inclusiva, més segura, amb menys emissions i amb una població més saludable”.