El director dels serveis territorials, Albert Bayot, ha explicat que es tracta d'analitzar el funcionament d'aquests centres i assessorar-los perquè els resultats acadèmics dels seus alumnes siguin millors.
Bayot ha detallat que la majoria d'aquestes escoles estan en "zones especialment desafavorides". El curs 2013-2014 comença a Girona amb 1.138 alumnes i 26 professors més i entren en funcionament cinc centres després d'obres de construcció o ampliació.
Segons ha detallat Bayot, han pres com a referència els resultats de les proves de competència dels darrers cinc anys per decidir quines són les escoles de les comarques gironines que necessiten aquesta auditoria pedagògica. Concretament, són escoles que curs rere curs han tingut un 30% de l'alumnat amb resultats baixos a les proves de català, castellà i matemàtiques.
La idea és que uns inspectors passin uns dies al centre i puguin avaluar-ne el funcionament. Es fixaran amb diversos paràmetres, des de com s'estructuren els continguts fins a l'absentisme o a possible reforç de la docència. Llavors, intentaran reforçar els aspectes millorables per aconseguir que els resultats pedagògics siguin millors i pugi el nivell d'aprenentatge dels alumnes.
El director dels serveis territorials ha detallat que en la majoria d'aquests centres -repartits arreu de la demarcació- es poden atribuir aquests mals resultats acadèmics a que estan en un entorn "desafavorit". Després de la intervenció dels inspectors, elaboraran un pla d'actuacions que estipularà les propostes de millora amb acompanyament per implantar mesures.
Més alumnes i més professors
El curs 2013-2014 comença a les comarques gironines amb 118.994 alumnes, 1.138 més que el curs passat. La plantilla de professors també és més elevada i passen dels 7.727 del curs passat a 7.753. Segons ha explicat Bayot, aquest increment és conseqüència de la forta presència d'escoles rurals a la demarcació que obliga a tenir un professor per, a vegades, grups d'alumnes reduïts. En relació a les ràtios de P3, el 85,25% dels grups són de 25 alumnes o menys, mentre que a 1r d'ESO el 89,59% de les aules tenen 30 alumnes o menys.
Albert Bayot ha ressaltat que aquest curs "irromp amb força" la formació professional dual que simultanieja les classes amb el treball en centres professionals. Entre aquests hi ha, per exemple, formació en elaboració de productes alimentaris en empreses com Trias, Frit Ravich, Friselva, Casademont o Cafès Cornellà, o la formació de recent creació en olis d'oliva i vins que s'impartirà a Llançà i que compta amb cellers de la DO Empordà com Espelt, Masia Serra o la Vinyeta.
En total, aquest any hi haurà 33 cicles -15 més que el curs passat- per a 2.116 alumnes. Bayot ha destacat que un dels objectius del Departament és potenciar la formació professional per arribar a l'estàndard europeu, tant en nombre d'alumnat que opta per cicles formatius com en percentatge d'alumnes que fan estudis postobigatoris. Segons Bayot, han aconseguit arribar aquest curs al 40% de cicles formatius davant el 60% que escullen Batxillerat, l'objectiu fixat.
Escoles noves
Aquest curs es posaran en funcionament cinc centre després d'obres de construcció o d'ampliació. Els centres de nova construcció són l'escola Pericot de Girona, l'escola Vila-roma de Palamós i l'escola la Bòbila de Les Preses, i els que han ampliat són l'institut Sobrequés de Girona i l'escola Salvador Espriu de Vidreres. Això ha permès suprimir set mòduls prefabricats tot i que se n'instal·laran 19 més per a aquest curs.
Queden pendents altres obres que estan en diferents fases, l'escola Sa Forcanera de Blanes, l'escola Benaula de Caldes de Malavella, l'escola Pirineu de Campdevànol, el gimnàs de l'escola Pericot de Girona, l'escola Montserrat Vayreda de Roses, l'institut escola de Sant Joan de les Abadesses, l'escola Alzines Balladores de Sant Feliu de Buixalleu i l'ampliació de l'escola Alzina Auxiliadora de Fontcoberta.