La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha signat la resolució per atorgar una subvenció directa de gairebé 55 milions d'euros a l'Ajuntament de Girona per finançar íntegrament la construcció del nou Centre de Tractament de Residus (CTR) del Gironès al complex de Campdorà.
Aquest import, provinent del pressupost de l'Agència de Residus de Catalunya (ARC), s'atorgarà a través de quatre anualitats (del 2025 al 2028) perquè les obres puguin començar el segon semestre de l'any vinent.
Paneque també ha visitat les obres de construcció del nou corredor de bus ràpid entre Girona i Salt. Amb una inversió de de 5,5 MEUR, l'obra permetrà incrementar l'oferta de transport públic un 40%, amb un bus cada 3,5 minuts.
Sobre la construcció del nou Centre de Tractament de Residus (CTR) del Gironès al complex de Campdorà, la consellera de Territori ha dit que "és especialment rellevant per a les comarques gironines" perquè "és un contrasentit, en termes de petjada de carboni, traslladar aquests residus".
Ara mateix, el Gironès no compta amb instal·lacions pròpies per dur a terme el tractament previ de la fracció resta ni per gestionar el rebuig. Tampoc disposa de cap centre per al tractament biològic de la fracció orgànica.
Això obliga a traslladar els residus. En el cas de la fracció resta, els trasllats es fan a ubicacions que superen els 100 quilòmetres de distància. Des del Govern s'alerta que "aquesta situació és insostenible a llarg termini, ja que les capacitats de les instal·lacions receptores només es poden utilitzar de manera provisional". I es recorda que "l'impacte econòmic i ambiental d'aquesta manca d'infraestructures genera costos significatius per als municipis afectats".
Així doncs, el nou CTR, amb una capacitat de tractament prevista de 15.000 tones anuals de fracció orgànica i de 50.000 tones anuals de fracció resta, no només ha de cobrir les necessitats del Gironès, sinó que també ha de donar resposta a la gestió de la fracció resta i de la fracció orgànica de diversos municipis del Baix Empordà, especialment aquells afectats pel tancament del dipòsit controlat de Solius i per la paralització de la planta de compostatge.
Nou corredor de bus ràpid
Pel què fa al nou corredor de bus ràpid (BRCat) entre Girona i Salt, Paneque ha ressaltat que "és un projecte estratègic atès que permet millorar el servei de transport públic i promoure la descarbonització de la mobilitat". I ha destacat la seva transversalitat "perquè té en compte altres mobilitats sostenibles com la de la bicicleta i la del vianant". La consellera ha visitat aquest divendres a Girona el desenvolupament dels treballs, que compten amb una inversió de 5,5 MEUR.
El Departament va iniciar el juliol passat les obres en aquest corredor a l'àmbit de Salt i a l'agost, a Girona. Durant aquestes setmanes, s'han desenvolupat a Girona treballs a la plaça Joan Brossa, i a Salt, al tram del passeig dels Països Catalans entre els carrers de Mercè Rodoreda i Cervantes.
Aquestes obres inicials consisteixen en la preparació de la zona de treball i demolicions prèvies. Progressivament, s'anirà treballant en altres àmbits, amb l'objectiu de minimitzar les afectacions a la mobilitat de la zona. Està previst que l'obre finalitzi la tardor de l'any que ve.
Els serveis d'autobús entre Salt i Girona transporten uns 2,6 milions de passatgers anuals a través de les línies urbanes L3, L4 i L9, a més de la demanda que canalitzen les interurbanes provinents de Caldes de Malavella, Olot, Amer i Arbúcies. Aquests serveis acumulen creixements molt elevats en els últims anys i per l'eix central d'aquest corredor –format per l'avinguda dels Països Catalans i el passeig d'Olot– circulen 13 expedicions cada hora.
Tenint en compte aquestes xifres, el Girona-Salt és un dels 6 corredors que formen part de la primera fase de la xarxa de corredors de bus ràpid que el Govern està desplegant en àrees que formen un mateix sistema urbà i que estan especialment congestionades, per a potenciar l'ús de l'autobús. Les actuacions en aquests 6 corredors estan valorades en 78 MEUR.
Les obres del corredor Girona-Salt es focalitzen en tres àmbits situats al llarg de 3,5 quilòmetres i consisteixen principalment en la construcció d'un carril bus per sentit, en el corredor format pel passeig dels Països Catalans i el passeig d'Olot, entre la plaça Mercè Rodoreda de Salt i la rotonda del Pont del Dimoni de Girona. També es preveuen altres millores per afavorir la fluïdesa i la seguretat del trànsit: es construiran dues rotondes semaforitzades; s'eliminen girs a l'esquerra i se simplifiquen les fases semafòriques.
A més, es faran millores a l'avinguda de Sant Narcís de Girona per a fer més fàcil i eficient el pas dels autobusos en un tram en corba. I es remodelarà la plaça Joan Brossa com a terminal de les línies L3 i L4, per optimitzar-ne el recorregut. La nova plaça facilitarà l'accessibilitat i la distribució dels usuaris.
Els treballs també permetran configurar un carril bici bidireccional en el corredor principal, així com millorar la mobilitat a peu amb l'ampliació de voreres, la creació de nous passos de vianants i l'augment d'espais per als vianants. D'aquesta manera, les obres que es duran a terme i l'aplicació d'altres mesures permetran transformar la prestació i l'oferta de serveis de transport públic en aquest àmbit.
Durant la visita territorial a Girona, la titular de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha inclòs a la seva agenda trobades amb l'alcalde de Girona, Lluc Salellas Vilar; el subdelegat del Govern de Girona, Pere Parramon Rubio; el president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer Planas; el bisbe de Girona, fra Octavi Vilà i Mayo; el delegat del Govern a Girona i alcalde de Camprodon, Xavier Guitart i Cano; i el rector de la Universitat de Girona, Joaquim Salvi Mas. També ha mantingut reunions amb la plataforma cívica Impuls per Girona, així com amb els secretaris de CCOO i UGT.