La terminal de bus ràpid entre Girona i Salt eliminarà l’aparcament de la plaça Joan Brossa

Les obres començaran la setmana que ve i duraran sis mesos

Si tot va segons els que està previst, d'aquí a sis mesos l'aparcament de la plaça Joan Brossa de sota vies de Girona serà un espai per a vianants.

Aquesta actuació és una part de les obres previstes en la connexió de bus ràpid entre Salt i Girona que ja s'està executant en alguns dels seus punts i que es preveu que estigui llesta per finals de l'any que ve.

La regidora de Transformació Urbana de l'Ajuntament de Girona, Cristina Andreu, explica que la voluntat és guanyar espais de zona verda i promoure l'ús del transport públic. "Guanyem en velocitat, però també alliberar una plaça per a l'ús públic i per a les persones", assenyala.

Andreu considera que l'obra també permetrà millorar la mobilitat, la sostenibilitat i la qualitat de l'aire perquè es deixaran d'emetre moltes emissions. A més, Andreu destaca que es tracta d'una actuació que serà molt beneficiosa també pel barri i els veïns que viuen a tocar del carrer Santa Eugènia, una de les artèries de Girona.

Amb les obres, l'aparcament es convertirà, alhora, en la nova terminal de les línies de bus L3 i L4 que connecten Girona i Salt i que està previst que doblin el nombre de passatgers que tenen actualment.

La remodelació de l'espai preveu que les places de zona blava se substitueixin per nou arbrat i mobiliari urbà, i el manteniment del carril bici de sota les vies, que travessarà la plaça.

També s'incorporaran noves places de càrrega i descàrrega a la travessia per tal de "poder seguir prestant amb garantia tots els serveis".

"D'aquesta manera, aconseguim un nou espai públic pacificat al costat de la plaça de Joan Brossa, on s'aprofitarà per millorar la circulació entre persones vianants i ciclistes", ha remarcat Andreu.

Un 40% més de freqüències

Un cop entri en servei, el nou corredor de bus ràpid Girona-Salt es traduirà en diferents millores a les tres línies que hi circulen assíduament (les L3, L4 i L9). Perquè les freqüències de pas s'incrementaran fins a un 40%.

Sobretot, aquest augment es donarà en el cas de l'L9 (que en comptes de passar cada hora, ho farà cada quart). Les altres dues reduiran un i tres minuts les freqüències de parada actuals (els busos de l'L3 passaran cada nou minuts i els de l'L4 ho faran cada dotze).

A més, la línia L4 també sumarà noves parades. Perquè el seu recorregut s'estendrà fins al polígon industrial Torre Mirona de Salt.

La Generalitat estima que, amb el nou corredor, els viatgers s'estalviaran de mitjana sis minuts de viatge (en comparació amb els trajectes actuals).

A més, es calcula que les diferents millores permetran sumar entre 200.000 i 400.000 passatgers nous en el conjunt de les tres línies, i fer que anualment n'arribin a sumar fins a 3 milions (actualment, en transporten 2,6).

El corredor de bus ràpid Girona-Salt no tan sols donarà servei a aquestes línies urbanes. Perquè pel carril segregat també hi circularan els autobusos que enllacen Girona amb Caldes de Malavella, Olot, Amer i Arbúcies. Sumant-les totes, pel nou BRCat hi circularà un autobús cada tres minuts i mig.

"Experiència d'èxit"

Per la seva banda, el secretari de Mobilitat del Departament de Territori de la Generalitat, Marc Sanglas, explica que aquest model que es farà a Girona i Salt -pioner a la demarcació- s'ha dut a terme en altres llocs com a Cornellà de Llobregat i d'una manera similar també a Barcelona amb la C-31.

Sanglas destaca que es tracta d'un "model d'èxit" que ofereix "un traspàs del transport privat al transport públic que no té aturador".

"Veure que aquestes infraestructures que costen tant de fer es duen a terme és una satisfacció perquè estan pensades en el transport públic, els vianants i les bicicletes", ha reblat.