El Servei d’Urgències de l’Hospital d’Olot i el de Cardiologia de l’Hospital Josep Trueta de Girona han iniciat un estudi conjunt per valorar l’eficàcia i la factibilitat de la transmissió d’ecocardiografies fetes, en el moment de la primera atenció, pels metges d’urgències de l’Hospital d’Olot a pacients amb infart agut de miocardi mitjançant el programari de salut Odisea.
L’Odisea és una aplicació desenvolupada a Girona i que s’està utilitzant a la Regió Sanitària de Girona, que fa d’enllaç entre els professionals que atenen el pacient a l’hospital comarcal i l’equip de Cardiologia de l’Hospital Josep Trueta, com a centre de referència de la demarcació davant les activacions del Codi IAM (Infart Agut de Miocardi), és a dir, on es deriven els pacients que pateixen un infart agut de miocardi.
Fins ara, els professionals de l’hospital comarcal, buidaven a l’app les dades clíniques del pacient i els electrocardiogrames realitzats. Ara, s’ha iniciat aquest estudi per avaluar quin impacte tindria en la millora del procés assistencial el fet de disposar també de les ecografies cardíaques a l’app.
Els investigadors pensen que aquest enviament ajudarà al diagnòstic precoç de complicacions i donarà una informació rellevant per al maneig dels pacients amb infart de miocardi abans que es traslladin a la unitat d’hemodinàmica del Trueta, on es farà el tractament definitiu.
Per tal d’iniciar aquest projecte, els cardiòlegs del Trueta han impartit tres sessions formatives als facultatius del Servei d’Urgències de l’Hospital d’Olot per tal d’aplicar correctament la tècnica en fer les ecocardiografies. L’estudi consta de dues fases: la primera serveix per mesurar la qualitat de les imatges enviades i, la segona, per avaluar-ne l’aplicabilitat clínica i l’eficàcia.
A banda de l’Hospital d’Olot, en aquest projecte de col·laboració també hi participa el Servei de Cardiologia del Trueta, l’Institut d’Investigació Biomèdica de Girona (IDIBGI), l’Institut d’Investigació en Atenció Primària de Salut Jordi Gol (IDIAPJGol) i, en els pròxims mesos, es preveu també la incorporació del Servei d’Urgències de l’Hospital de Figueres.
El Codi IAM és un protocol d’actuació urgent que s’activa des del 112, el SEM, des de l’atenció primària o des d’algun centre hospitalari en el moment en què una persona presenta símptomes d’un possible infart.
A partir d’aquesta activació es mobilitza una xarxa de dispositius assistencials adreçats a donar una atenció immediata. És fonamental que els dispositius assistencials implicats puguin compartir tota la informació rellevant per aconseguir un diagnòstic més ràpid i acurat i escurçar el temps transcorregut entre l’infart i l’inici del tractament. Durant el 2022, es van activar 558 Codis IAM a la Regió Sanitària de Girona, dels quals el 39,8% des d’hospitals comarcals, el 24,3% des d’atenció primària i el 35,9% van ser activats per part del SEM.
L’aplicació Odisea és una eina que permet millorar la coordinació, el flux d’informació i el temps de tractament dels pacients que han patit un infart agut de miocardi i que són traslladats d’urgència a un hospital terciari, que en el cas de la Regió Sanitària de Girona, és l’Hospital Josep Trueta de Girona.
L’app es va desenvolupar entre professionals del Trueta-IDIBGI, IDIAPJGol i la Universitat de Girona (UdG). Està en funcionament des del 2021 i fa d’enllaç entre l’Hospital Trueta i els serveis d’urgències de la resta d’hospitals comarcals, entre ells Olot, i el SEM.
El funcionament de l’app és senzill: quan des d’algun dels dispositius assistencials reben un pacient que ha generat l’activació del Codi Infart, inclouen les dades del cas a l’app, incloses les imatges de l’electrocardiograma. Compartir aquesta informació permet a l’equip de cardiologia de l’Hospital Trueta valorar a l’instant l’estat del pacient a través d’un dispositiu mòbil o tauleta i, per tant, permet orientar els professionals que estan atenent el pacient.
L’aplicació també inclou un xat a través del qual el personal mèdic dels diferents centres pot intercanviar impressions i orientacions clíniques en temps real. L’app també disposa d’un geolocalitzador que permet saber en tot moment en quin punt del trasllat hospitalari es troba el pacient.
Una vegada el pacient ha estat atès, es continua abocant tota la informació clínica a l’aplicació, de manera que els professionals dels hospitals comarcals que han atès els casos en primera instància poden seguir l’evolució dels pacients. L’enviament de les imatges ecogràfiques previ a l’arribada del pacient al centre receptor permet millorar la planificació dels cardiòlegs del centre receptor, en el nostre cas, el Trueta.