El Teatre Municipal de Girona ha presentat avui la programació de la temporada 2024, que combina risc i tradició amb noms com Carlota Subirós, Oriol Broggi, Victoria Szpunberg, Jordi Casanovas o Pablo Messiez.
Amb el lema “Tot teu”, el Teatre expressa les ganes de cultivar una relació amb el públic basada en la confiança mútua, i ho fa a través d’una programació de qualitat, compromesa, diversa i en clau contemporània. Aquesta està formada per un total de 26 espectacles que inclouen teatre, òpera, dansa, circ, noves teatralitats i música.
“El Teatre Municipal és un pilar fonamental per garantir l’accés de tots els gironins i gironines a la cultura, per garantir que l’èxit cultural és per a tothom”, ha afirmat el tinent d’alcaldia i regidor de Cultura de l’Ajuntament de Girona, Quim Ayats i Bartrina, durant la roda de premsa de presentació de la programació que ha realitzat juntament amb la directora d'Arts Escèniques del consistori, Elena Carmona Sanjuan.
L’equipament continua la tasca d’apropar-se a la ciutadania, que va encetar el 2022 amb el lema “Fes-lo teu” i va continuar amb “Encara més teu” la temporada passada. Ara la mirada va més enllà i s’enfoca a consolidar els vincles amb el públic, proposant-li que confiï i arrisqui en una temporada que arriba carregada de sorpreses i noves descobertes. També incorpora grans noms de l’escena catalana i mirades singulars cap a la creació contemporània.
Enguany es vinculen les comunitats a la creació d’alguns espectacles de la temporada, com és el cas dels creadors Aurora Bauzà i Pere Jou, que treballen amb un cor local en l’espectacle A BEGINNING_expanded version.
També s’aborden temàtiques que ens preocupen com a societat, com la mirada contra el racisme de La Ciudad de los Otros, de la companyia colombiana Sankofa, que delata la manca d'oportunitats per a persones que per generacions han estat marcades per la discriminació ètnica; o el capitalisme voraç, a partir de la pregunta de quins llocs i cultures li oposen resistència, que és el punt de partida per a Imperi, la nova creació de la companyia La Conquesta del Pol Sud, que s’estrenarà el gener al Municipal.
La nova temporada parla de la violència contra les dones amb Jauría, dirigida per Miguel del Arco amb dramatúrgia de Jordi Casanovas, i posa el focus en la salut mental durant el mes de març amb un cicle d’espectacles, xerrades i tallers organitzat conjuntament amb La Planeta i en col·laboració amb Escenaris Especials.
En aquest sentit, el Teatre Municipal continua teixint complicitats amb altres espais de la ciutat, públics i privats, i fins i tot de l’àrea metropolitana i comarques gironines. És el cas de La Marfà – Centre de Creació Musical, el Centre Cultural La Mercè, el NEU! Festival, la Quinzena de la Dansa Metropolitana o el Mercat de les Flors.
Aquesta temporada s’estrenen dues creacions que van passar pel Teatre Municipal en la seva fase de creació: la ja nomenada Imperi, de La Conquesta del Pol Sud, i Hola, Ràbia! de la companyia La Banda. Aquesta última va rebre un ajut Girona Crea en forma de coproducció. És el mateix cas que Berenguera, de la jove companyia Maria Jover i Gerard Franch, que es va estrenar a la Fira Mediterrània i va fer una residència al Teatre Municipal amb l’acompanyament de l’artista Ernesto Collado.
La dansa, i en especial el circ contemporani, ocupen un lloc rellevant en la temporada 2024. Hi destaquen dues produccions internacionals: per una banda, hi ha Through the Grapevine, un treball que barreja els llenguatges del circ i la dansa de l’artista belga Alexander Vantournhout, i, per altra banda, la companyia francesa My!Laika obre les portes al seu fantàstic imaginari amb l’espectacle Winter, que es podrà veure a l’envelat de circ que ubicaran al parc de la Devesa al febrer.
L’escena híbrida seguirà present dins el cicle “Paranormals”, que s’encarregarà d’apropar els nous llenguatges proposant noves formes de trobada amb el públic, i apel·lant més que mai a les emocions.
Pel que fa a la creació de proximitat, 9 propostes de la temporada (32%) compten amb equips artístics de comarques gironines. És el cas de la dramatúrgia de La nostra ciutat, el nou muntatge de Ferran Utzet produït pel Teatre Lliure, que és del gironí Llàtzer García; de Martí Peraferrer, queforma part de l’elenc de Pare nostre mare nostra, que es veurà en format de lectura dramatitzada a l’auditori del Centre Cultural La Mercè, o de la companyia Impàs, que impartirà un taller de dansa en família.
En xifres, la programació del 2024, de gener a maig, inclou 26 espectacles, 43 funcions i 5 activitats que permetran al públic aprofundir en els continguts, així com trobar-se amb artistes de la temporada. A més, s’inclou un ampli ventall de llenguatges artístics: teatre, òpera, dansa, circ, noves teatralitats i música. Es manté una aposta pel gran format, que permet treballar amb propostes amb equips artístics grans, sense oblidar el petit i mitjà format, per cultivar la proximitat del públic i arribar als espectadors i espectadores més exigents.
Traduïda en xifres, la programació 2024 seria així: un 32% de la programació és de teatre, un 32% és d’escena híbrida, un 11% de circ, un 18% de dansa, i un 7% d’òpera. Pel que fa a la procedència, 13 espectacles (47%) són de companyies catalanes, 2 espectacles (7%) de la resta de l’Estat, 4 espectacles (14%) de companyies internacionals de 3 països diferents (Colòmbia, França i Bèlgica) i 9 propostes (32%) compten amb equips artístics de Girona ciutat o de comarques gironines. La paritat de gènere està també present en la programació: 11 espectacles (39%) són creats per homes, 10 (36%) per dones i 7 propostes (25%) compten amb equips mixtos.