La Federació Catalana de Ciclisme (FCC) alerta que la majoria de ciclistes que surten a pedalar per les comarques gironines ho fan sense tenir l'assegurança necessària.
La llei especifica que tots aquells que facin "pràctica esportiva" han de tenir aquesta cobertura, que inclou la responsabilitat civil cap a tercers en cas d'accident. Des de la Federació lamenten que molta gent no es gasta els 120 euros l'any -la més cara- per poder sortir "amb tranquil·litat els 365 dies de l'any".
Per això, fan un crit a federar-se o bé a contractar-ne una pel seu compte. "La gent no és conscient que en cas que passi alguna cosa hauran de respondre ells, si no la tenen", assenyala el gerent de la federació a Girona, Carles Ferrer.
A més, Ferrer recorda que hi ha hagut un increment "molt important" els darrers anys d'usuaris a la carretera, en bona part per l'afició que s'ha creat des de Girona. Tot i aquest augment, les llicències federatives segueixen al voltant de les 2.400 i fins i tot, han disminuït després de la pandèmia.
Cal tenir en compte que el coronavirus va fer que molta gent es federés ja que era una de les condicions imposades pel Govern per poder sortir a fer esport.
La realitat, però, és que molts dels ciclistes que volten per les carreteres gironines ho fan sense cap cobertura i en alguns casos, assenyalen des de la federació, pot ser per desconeixement. "És pel seu propi bé, però també per poder anar tranquils i no és el cost que suposa", destaca el gerent de la gironina.
En aquest sentit, Carles Ferrer explica que hi ha diverses quotes i que la més cara és de 120 euros l'any. "Es tracta de preus que s'amortitzen de sobres. A vegades veiem que molta gent compra material molt bo i tothom és lliure de tenir l'equipament que vulgui, però també una assegurança per anar tranquils", remarca.
Una revisió mèdica
Entre els requisits que demana la Federació de Ciclisme als seus membres hi ha el de fer-se una revisió mèdica completa per assegurar-se que estan preparats per sortir a fer l'activitat que tenen planificada o la que els agradaria fer.
En aquest sentit, Ferrer explica que molta gent veu professionals establerts a Girona que fan entrenaments amb els seus equips i intenten fer les mateixes rutes sense tenir les capacitats físiques. "És un requeriment per vetllar per la seva salut. A vegades et trobes en la contradicció que molta gent s'atreveix a llançar-se a fer el mateix que els professionals però sense les condicions que calen", remarca.
La realitat és que la ciutat de Girona és, des de fa temps, un pol d'atracció de ciclistes professionals i semi-professionals molt important. Això ha disparat l'interès per la bicicleta i, de fet, va ser un dels temes de debat en les darreres eleccions municipals a la ciutat.
80% d'accidents, culpa del conductor
La sinistralitat amb vehicles és una de les preocupacions també a la Federació Catalana de Ciclisme, que assegura que vuit de cada deu accidents entre vehicles a motor i bicicletes són culpa del conductor. Ferrer explica que les darreres setmanes han estat fent jornades de conscienciació viària amb els Mossos d'Esquadra i del Servei d'Emergències Mèdiques (SEM). "Hem de recordar que el ciclista és sempre la part feble en els accidents", ha conclòs.