L’Aliança per la Presència Digital del Català, presentada el passat 21 de març, ha denunciat la pèrdua de rellevància en els resultats de cerca web en català. L'entitat ha publicat un estudi que analitza el trànsit web de 639 llocs web multilingües dels sectors públic, acadèmic, mediàtic i empresarial.
Una de les conclusions és que Google ha fet perdre visites a dues de cada tres webs en català. De fet, el 66,5% dels llocs web analitzats l’opció de llengua en llengua catalana ha vist reduïda la seva visibilitat respecte al contingut equivalent en castellà.
Segons l’estudi, hi ha una forta correlació, 80% de mitjana, entre el trànsit en català i en castellà. Això significa que “la versió castellana guanya gairebé una pàgina vista per cada pàgina que perd la catalana”.
El 66,5% (més de dos terços) dels llocs web multilingües analitzats s’han vist afectats pel problema, havent perdut tràfic a les seves versions de llengua en català. Ha assenyalat que existeix “una coincidència temporal de les incidències, un punt de trencament de les tendències, cosa que fa pensar que hi va haver un canvi sobtat en la indexació a Google que permetria explicar el problema”.
L’Aliança ha lamentat que els cercadors han deixat de respectar les preferències lingüístiques explícites dels usuaris. El contingut en català dels webs multilingües “ha perdut visibilitat als resultats de les cerques” amb independència de la configuració d’idioma del dispositiu, el navegador i el perfil d’usuari.
Han explicat que aquest “canvi de tendència del trànsit” aportat des del cercador de Google es detecta de forma generalitzada durant la primavera del 2022 i persisteix fins a l’actualitat.
En aquest context, l’Aliança creu que “la llengua catalana té un greu problema de visibilitat a la xarxa i calen mesures ràpides per part dels proveïdors de cerca web per restaurar la situació anterior”.
Aquest informe “s’ha lliurat al Govern i es posarà a disposició de les empreses que gestionen els principals cercadors web perquè l’utilitzin en els seus esforços per restaurar al contingut en català la visibilitat que li han fet perdre”, apunta Albert Cuesta, coordinador de l’Aliança per la Presència Digital del Català.