La FOEG ha informat avui que les sol·licituds de participació a les activitats de “Fent Empresa des de l’escola” no paren de créixer des de principis d’any. El projecte que té com a objectiu principal apropar els alumnes de les comarques gironines al món de l’empresa i l’emprenedoria, així com que coneguin el valor del teixit empresarial pel territori gironí, i que compta amb el suport de la Diputació de Girona, arriba a la seva novena edició amb un fort creixement.
A través de xerrades i visites, també promociona i informa sobre les sortides professionals de l’FP amb l’objectiu de reduir el gap entre atur juvenil i la manca de personal que pateixen les empreses. A més, la patronal ofereix xerrades a professors, pares i alumnes; formació en emprenedoria, màster class d’empresaris i experts, visites a empreses i classes pràctiques, entre d’altres.
Fins el moment, i en aquest primer trimestre de l’any, s’han desenvolupat una quinzena d’actuacions entre les que destaquen el suport de La Patronal a les jornades tècniques de promoció de la FP impulsades per l’Institut Serrallarga; o el desenvolupament d’activitats en matèria d’inclusivitat amb la programació de diverses visites als supermercats Valvi SPAR d’alumnes amb necessitats educatives especials de l’Institut Montilivi.
Des de principis d’any s’han organitzat visites a les empreses Frit Ravich, Comexi, Mitsa o Valvi SPAR, a alumnes de primària, secundària i cicles formatius de centres com l’Escola Vall d’Aro, l’Institut Serrallarga, l’Institut Montilivi, entre d’altres.
Fa anys que la Patronal Gironina va detectar el desconeixement de la formació professional, de molts oficis i feines i del món empresarial en general per part dels estudiants que han de decidir els seu futur.
Aprofitant el bagatge de l’entitat i el fet que la FOEG és la patronal amb la xarxa d’empreses més gran a nivell gironí, ja fa nou edicions que s’impulsa aquest programa, que superat el sotrac provocat pel Covid es continua expandint curs rere curs.
Edició 2022 del Projecte Fent Empresa des de l’Escola
Per tal de valorar l’edició del 2022 van desenvolupar-se diferents enquestes als alumnes participants per extreure’n conclusions. En total van participar en les enquestes 448 alumnes. El 90% d’aquests avalua positivament i útil la seva participació en el projecte.
Pel que fa als temes empresarials, els alumnes mostren coneixements correctes sobre què és una empresa. A més, els alumnes tenen bastant clar que una empresa no serveix només per guanyar diners, que l’empresa ha de cobrir necessitats del territori o oferir serveis, i a més tenir RSC.
Quant al coneixement dels diferents oficis, les dades recollides mostren un desinterès molt preocupant per part dels alumnes i poca curiositat en aprendre’ls.
Segons el president de La Patronal, Ernest Plana: “els joves no volen aprendre segons quins oficis perquè no els coneixen i per tant no els estimen. Amb aquest projecte volem combatre aquest desconeixement i impulsar poc a poc vocacions”.
Així a tall d’exemple, els oficis de cuiner, perruqueria o mecànic desperten un interès acceptable, però les dades de paleta, lampista i fuster són altament preocupants. També s’ha preguntat als alumnes sobre els estudis de Formació Professional: respecte el prestigi que tenen, respecte la possibilitat de trobar feina, i del nivell de sous d’aquestes feines. Es poden apreciar lleugeres diferències entre els alumnes que cursen ESO o els que ja estan estudiant un grau.
Els alumnes d’ESO tenen pitjor percepció del prestigi dels estudis d’FP que els alumnes que els estan cursant. Coincideixen pràcticament amb un 70% que aquests donen més possibilitats a l’hora de trobar feina, i també coincideixen força en que l’FP no et permet cobrar més que amb una carrera universitària, però amb més bona puntuació pels estudiants de cicles.
Altres dades obtingudes és que gairebé el 80% dels alumnes volen estudiar per allò en que voldrien treballar en un futur. Segons dades recollides, 100% d’alumnes del grau mig vol continuar formant-se, i el 87% d’alumnes de batxillerat volen continuar la seva formació a la universitat.
Finalment, cal destacar que gairebé el 90% dels estudiants participants expressa desconeixement sobre quines necessitats tenen les empreses del nostre territori i quin tipus de treballadors busquen, dades que motiven i esperonen a la FOEG a continuar desenvolupant projectes en aquesta línia per tal de revertir la situació.