L'hospital d'Olot (Garrotxa) va engegar a finals de setembre un nou projecte a l'hospital de dia quirúrgic per millorar el control i seguiment a les 24 hores de l'alta quirúrgica. S'utilitza només en aquells casos en què es fa una cirurgia sense ingrés com podrien ser les cataractes o les hèrnies, i també amb les proves complementàries invasives com les puncions, les colonoscòpies o les gastroscòpies. El funcionament és senzill i àgil. El pacient rep un SMS amb un enllaç a un qüestionari 24 hores després de l'alta, quan ja és al domicili.
El qüestionari consta de quinze preguntes. Entre ells, si té febre, si la ferida està envermellida o calenta, si té dolor o efectes secundaris com nàusees o vòmits. Les respostes a aquestes qüestions estan valorades de l'1 al 4: l'1 és el més favorable i el 4, desfavorable. A partir d'aquí, si es detecta una situació anòmala en alguns dels punts establerts, la infermera rep un correu electrònic amb el contingut de l'enquesta i truca al pacient per fer-li un seguiment més acurat i resoldre la complicació.
La iniciativa persegueix dos objectius: per una banda donar valor a una tasca de les infermeres perquè fins ara aquest seguiment es feia via telefònica i, per l'altra, proporcionar autonomia al pacient per respondre el qüestionari del seu estat de salut post-quirúrgic.
En aquests tres primers mesos d'implementació s'han enviat més de 700 missatges i han tingut una resposta del 78%, un percentatge que, segons Irene Roura, cap d'unitat de l'hospital de dia, hauria d'augmentar en els següents mesos amb la tasca de l’equip d'infermeria informant els usuaris de la importància de respondre el formulari.