Adif ha finalitzat la fase principal de les obres d’adequació i millora del pont sobre el riu Ter, situat a Ripoll, a la línia d’ample convencional Barcelona-Puigcerdà, actuació inclosa al pla de millores “Transformem Rodalies”, amb una inversió d’1,1 milions d'euros (MEUR).
D’aquesta manera, i des de l’inici del servei d’avui dijous, 1 de setembre, es restableix la circulació entre les estacions de Ripoll i Puigcerdà/La Tor de Querol-Enveig, interrompuda des del passat 1 d’agost per a l’execució de les obres.
Amb aquestes s'ha dotat el viaducte, de 145 metres de longitud i situat entre la sortida de l’estació de Ripoll i el túnel que creua part del nucli urbà en direcció nord, de les màximes prestacions de manteniment i durabilitat a llarg termini. Així mateix, s'ha protegit l’estructura de condicions atmosfèriques adverses reduint les necessitats de manteniment, cosa que redunda en la millora de la fiabilitat i disponibilitat de la infraestructura ferroviària.
En el transcurs de les obres, també s’ha dut a terme la neteja, regularització i impermeabilització de l’estructura amb la tècnica denominada “poliurea”, que ofereix més durabilitat per a aquest tipus d’estructures. Per a això, ha estat necessari aixecar la superestructura de via (carril, balast, travesses) per a la seva posterior restitució en òptimes condicions geomètriques. També s’han sanejat les zones més malmeses a les capes de formigó dels paràmetres inferiors i laterals de l’estructura, restituint la seva funció protectora i s’ha realitzat injeccions de morter per a la millora estructural.
Aquesta actuació contribueix a la consecució de l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 9, que té entre les seves metes desenvolupar infraestructures fiables, sostenibles i de qualitat.
La demanda de millores en horaris
Des de la plataforma Perquè no ens fotin el tren, que aplega usuaris de la línia R3, valoren positivament la represa del servei. "Les obres de millora són importants de fer i valorem que es facin en època amb menys viatgers de gent que van a treballar o estudiar", afirma Montse Ayats, una de les membres de la plataforma. També valoren positivament que s'hagi aprofitat l'aturada d'un mes per fer millores en altres punts de la línia. Tot i això, recorda que les obres es van anunciar amb "molt poca antelació" malgrat la necessitat dels usuaris de planificar amb temps les alternatives dels trajectes. En aquest sentit, remarca que passar a fer-ho en bus ha comportat augmentar més de 40 minuts el trajecte Ripoll-Puigcerdà. "Això també demostra que el tren és un bon servei si funciona bé i si hi ha una bona oferta de freqüències.
Des de la plataforma també reclamen poder recuperar el tren bala del matí i tarda que feia el trajecte Ripoll-Vic Barcelona, entre d'altres millores. El mes de maig Generalitat i Renfe van redissenyar els serveis de les línies que passen per la plaça Catalunya de Barcelona, aprofitant el gruix d'obres que coincidien a la xarxa i una de les afectades va ser l'R3. En aquell moment els usuaris ja van reclamar que es revisessin els horaris i Territori va dir que ho estudiarien un cop finalitzades les obres. "Confiem que ens convocaran aviat per parlar de la millora d'horaris", afirma. Entre les modificacions d'aquell moment hi havia també l'eliminació de la compatibilitat amb el transbordament internacional a la Tor de Querol per enllaçar amb la SNFC cap a Tolosa i París als vespres i en sentit contrari als matins. Uns canvis que també van comportar la queixa formal de l'Ajuntament de Ripoll i el Consell Comarcal del Ripollès.
Incidències amb els abonaments
En relació a la rebaixa temporal de les tarifes de transport públic que ha entrar en vigor aquest dijous, des de la plataforma valoren positivament el canvi de criteri amb les fiances per aconseguir els abonaments gratuïts de tren al tram nord de l'R3. Inicialment, va generar molta confusió el fet d'haver de pagar 20 euros (la mateixa que els trens regionals) en comptes dels 10 euros en l'abonament gratuït de Rodalies. Això afectava el tram de la Farga de Bebié fins a Puigcerdà.
Les queixes dels usuaris van portar a una rectificació. Queda pendent, però, poder treure els abonaments per l'aplicació ja que aquest tram nord de la línia no hi apareix i la compra només es pot fer per finestreta. Des de la plataforma denuncien que aquesta confusió té l'origen en la "indefinició del tipus de servei a partir de Vic i Sant Quirze de Besora cap al Pirineu: És de Rodalia o és Regional?", es pregunten.
Les obres de millora al pont del Ter
Els treballs de millora es concentren al viaducte, que fa 145 metres de longitud i que està situat entre la sortida de l'estació de trens i el túnel que creua part del nucli urbà en direcció nord. El que es busca és protegir l’estructura de condicions atmosfèriques adverses i reduir així les necessitats de manteniment, "cosa que redunda en la millora de la fiabilitat i disponibilitat de la infraestructura ferroviària", segons Adif.
Durant el mes d’agost, s’ha fet la neteja, regularització i impermeabilització de l’estructura amb la tècnica denominada “poliurea”, que ofereix més durabilitat per a aquest tipus d’estructures. Per a això, ha estat necessari aixecar la superestructura de via (carril, balast, travesses) per a la seva posterior restitució en òptimes condicions geomètriques. També s’han sanejat les zones més malmeses a les capes de formigó dels paràmetres inferiors i laterals de l’estructura, restituint la seva funció protectora i s'han fet injeccions de morter en l'estructura. També s’han renovat part de les baranes de seguretat i s’hi ha instal·lat proteccions de recobriment del formigó mitjançant perfils d’alumini.
Aprofitant la realització d’aquestes obres, Adif també ha executat altres actuacions, destinant gairebé 110.000 euros per a l’optimització d’un pont metàl·lic entorn del Barranc de Los Corrimientos, de 21,2 metres de longitud i situat al trajecte entre Ribes de Freser i Planoles. A més, es fan treballs de manteniment preventiu de via i infraestructura com el sanejament de 3 trinxeres, la rehabilitació de l’entarimat de 6 passos a nivell, la renovació de trams de carril i la neteja de cunetes entre La Molina i Puigcerdà.
També s’han dut a terme operacions de manteniment de catenària entre Planoles i Puigcerdà, i d’instal·lacions de seguretat i comunicacions, així com tales d’arbrat i desbrossaments als voltants de la via, a més de diversos treballs geotècnics necessaris per projectar la millora dels túnels de La Corba, Helicoidal o del Cargol, Crenat i Sant Esteve.