La Generalitat i l'Ajuntament d'Olot es reuniran el pròxim 24 d'abril a Madrid per desencallar el tram de la futura variant que li correspon fer a Foment però que encara no té el traçat decidit. Es tracta de buscar "complicitats" amb Madrid, per tal que incloguin l'obra com a "prioritària" i així poder deixar enllestida la part administrativa durant el que queda de mandat, ja que el projecte executiu de la part que correspon fer a la Generalitat està gairebé enllestit.
Ho ha anunciat el conseller de Territori, Santi Vila, que ha reiterat el compromís del Govern envers aquesta obra, que completa el traçat de Bracons."Espero que la reunió sigui profitosa", ha dit Vila en una visita a l'Ajuntament.
La reunió ha de servir per arrencar el compromís de l'Estat de que aquesta és una obra "prioritària" i que l'inclogui a l'agenda estratègica acordada entre el Govern i Foment per tal que aquest últim faci la part que li pertoca. A dia d'avui, la Generalitat està a punt d'enllestir el projecte executiu i queda per tant només pendent el traçat del tram estatal, que va des de l'Hostal del Sol fins a l'A-26.
Fa uns mesos, el Ministeri de Foment va comunicar a l'Ajuntament d'Olot que no pensava fer-lo i això va "indignar" al seu alcalde, Josep Maria Corominas, que ho va a donar a conèixer a començaments d'aquest gener tot dient que era una "greu deslleialtat", atès que era un acord signat de l'any 2008. Ja en aquell moment, Corominas va anunciar que la Generalitat estava disposada a dur a terme aquesta part de l'obra però que per això caldria acordar una compensació amb Madrid per l'incompliment del compromís.
Aquest dijous, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, en una visita al municipi, ha expressat de nou el compromís del Govern per deixar tota la part administrativa feta abans no acabi aquesta legislatura. "Estem compromesos amb la variant", ha manifestat Vila, que ha recordat que aquesta és una obra estratègica per completar el tram del túnel de Bracons i "vertebrar" el país "de Ponent a Llevant", ha dit. En relació a la variant de les Preses, ha reconegut que aquest projecte està més endarrerit i que cal encara acabar de consensuar el traçat amb el territori.
Per la seva banda, l'alcalde d'Olot s'ha mostrat optimista sobretot perquè la petició a Madrid la fan conjuntament amb la Generalitat. "Ens dóna molta seguretat", ha declarat Corominas, tot dient que desencallar aquest tram pendent és "perfectament assumible". "No demanem grans inversions, ja arribarà el moment que caldrà fer-ho; ara estem demanant prendre decisions, fer feina, i crec que fàcilment ho podem aconseguir", ha conclòs.
Les obres de millora a la carretera de la vergonya, a punt d'iniciar-se
Les obres d'urgència a la N-14e, en el tram que va de Bescanó a Anglès, que la Generalitat farà per valor d'1,5 MEUR i que el departament que dirigeix Vila va anunciar el mes de gener, estan anant sobre el previst. En les pròximes setmanes es duran a terme les millores en el ferm i la senyalització, ja que ha calgut esperar que la climatologia fos favorable. El que es vol és reduir la sinistralitat a curt termini, tal com reclama el territori des de fa temps davant la perillositat i elevada sinistralitat de la calçada.
Coneguda com la carretera de la vergonya, la via enllaça Anglès amb Salt i té una longitud de 13,5 quilòmetres per on hi circulen, de mitjana, entre 9.000 i 14.000 vehicles diaris. La calçada té una amplada d'uns set metres, no disposa de vorals i presenta alguns trams de traçat sinuós. Des de fa anys, la Generalitat treballa en la definició del projecte per eixamplar la via i construir variants al llarg del recorregut. Vila s'hi ha referit tot dient que cal continuar avançant per consensuar els traçats amb el territori. En relació a la disponibilitat pressupostària, Vila preveu que els pròxims dos anys seran "horrorosos" per poder fer obra nova.