Amb l’entrada a la fase 2 del desconfinament per la covid-19, els centres escolars de Tossa de Mar tornen a obrir amb moltes mesures de seguretat i amb menys alumnes.
Així, per exemple, l’institut ha reobert amb condicions poc habituals. El curs finalitza, tal i com estava previst, el 19 de juny, però les activitats lectives continuen de forma telemàtica. L’assistència d’alumnes al centre és voluntària, però cal demanar cita prèvia i presentar la declaració responsable sobre salut. Seguint les instruccions del departament d’Educació, es prioritza l’atenció als alumnes que estan en cursos terminals, com són 4t d’ESO i 2n de Batxillerat. Així doncs, pels alumnes de 4t d’ESO, aquesta primera setmana i part de la següent es dedica de manera intensiva a l'assessorament personalitzat per les preinscripcions a Cicles Formatius de Grau Mitjà, PFI i orientació pel Batxillerat. Els alumnes de 2n de Batxillerat comencen les classes de repàs per la Selectivitat, que es faran fins a finals de juny. La resta de cursos, de 1r a 3 d’ESO i 1r de Batxillerat, s’aniran convocant de manera gradual per fer activitats de tutoria en petits grups i recollir el material que tinguin al centre.
Pel que fa a la llar d’infants, es reobriran les portes aquest proper dilluns 8 de juny després de 12 setmanes de confinament. S’obrirà amb un màxim de 5 infants per grup i en cap cas amb els menors d’un any del grup de nadons perquè és el grup de més vulnerabilitat degut a la immaduresa del seu sistema immunitari. Així mateix, per a la selecció d’infants, s’ha prioritzat aquells que els dos progenitors han de treballar presencialment i no telemàticament. De tota manera, a partir del mes de juliol, qui comenci a treballar pot demanar la reincorporació del seu infant a través de l’apartat que la llar té al web municipal i omplint-hi la declaració de responsabilitat
. Des de la direcció de la llar s’explica també que s’ha adequat el centre a les condicions de prevenció, higiene i seguretat requerides pel departament d’Educació. L’horari és de 09:00h. a 13:00h. sense menjador i des de la direcció del centre es vol deixar clar que la situació és “provisional” i lamenten l’obligació de complir unes “normes que ens allunyen de la mirada d’infant i d’escola que estem construint: un espai on els infants s’hi sentin acompanyats, que fomenti les relacions i s’obri les portes a les famílies perquè formin part de la seva vida quotidiana. La situació en la que ens ha deixat la pandèmia fa que hàgim de posar en marxa la llar amb una sensació agre-dolça pel fet de no poder seguir amb el nostre projecte pedagògic. Malgrat tot, obrim les portes mirant endavant. Continuarem acompanyant-los i fent-los costat en aquests moments d’incertesa. Vetllarem per les seves necessitats físiques i afectives i pels seus drets de respecte, de cura i autoestima esperant que arribi una “normalitat” que ens permeti recuperar l’escola per la que lluitem”.
I finalment, pel que fa a l’escola, ha reobert aplicant les mesures de seguretat i prevenció que ha marcat el departament, com per exemple no compartir material, la distància física de 2 metres entre alumnes o el rentat de mans. Així mateix, es va fer un estudi del risc de vulnerabilitat que tenien els professionals que treballen al centre per poder planificar la reobertura tenint en compte els efectius disponibles. Posteriorment, van enviar als grups de WhatsApp de les famílies un formulari per preveure l’alumnat que assistiria a l’escola durant les darreres setmanes de juny. També vam facilitar la declaració de responsabilitat perquè l’omplissin les famílies de l’alumnat que assistirà a l’escola, afirmant que compleixen les mesures de seguretat i prevenció recollides al pla d’obertura de l’escola. Tanmateix, s’atén l’alumnat de 6è per tal de donar suport a la finalització d’etapa i tancar l’acompanyament personalitzat del seu pas a secundària. L’escola ofereix el servei un dia a la setmana fins a finalitzar el període lectiu i el nombre d’apuntats ha estat de 7 alumnes. També s’ha organitzat una acollida per educació infantil per aquelles famílies que els progenitors treballen i s’ha planificat les actuacions d’atenció personalitzada o acció tutorial. Finalment, l’escola també ofereix (de 1er fins a 5è) una activitat d’acomiadament per grups, cada curs amb el seu tutor/a, i el resultat d’alumnes interessats ha estat de 36 en total.