L'hospital d'Olot ha atès 419 persones amb simptomatologia compatible de covid-19. D'aquests, 121 han acabat ingressats a les unitats d'hospitalització. La unitat de crítics habilitada ha tingut cura d'onze pacients.
L'últim que hi va ingressar i que va necessitar ventilació mecànica va ser fa més de quinze dies. Des de l'inici de la pandèmia hi ha hagut 32 morts. Actualment hi ha 14 pacients ingressats que han donat positiu. L'activitat d'urgències s'ha reduït a la meitat i les visites presencials a les ABS que gestiona la fundació s'han reduït un 74%. Per contra, la fundació ha quadruplicat les visites telefòniques i virtuals respecte un període similar de l'any anterior amb més de 3.700 visites telefòniques o telemàtiques.
Entre les dades positives del balanç d'activitat per afrontar l'emergència sanitària destaca que l'hospital comarcal de la Garrotxa ha donat 89 altes hospitalàries de pacients amb covid-19, tots de medicina interna i atenció a la cronicitat. En el cas de la unitat de crítics que es va habilitar amb 4 llits, en el moment de màxima activitat hi ha hagut tres pacients en una mateixa franja horària i en total s'han atès onze pacients. L'últim que va ingressar a crítics i que va necessitar respiració mecànica va ser el 9 d'abril.
D'altra banda, la pandèmia ha obligat a reorganitzar el funcionament i els horaris dels equips de treball. La majoria de visites i proves complementàries a consultes externes i diagnòstic per la imatge s’han fet, en la mesura del possible, virtualment o per telèfon. Només s’han mantingut algunes visites preferents que no es podien ajornar. En total, s’han fet un 68% de les visites previstes aquestes últimes sis setmanes, de les quals un 85% s’han resolt via no presencial.
D'altra banda, la pandèmia ha obligat a reorganitzar el funcionament i els horaris dels equips de treball. La majoria de visites i proves complementàries a consultes externes i diagnòstic per la imatge s’han fet, en la mesura del possible, virtualment o per telèfon. Només s’han mantingut algunes visites preferents que no es podien ajornar. En total, s’han fet un 68% de les visites previstes aquestes últimes sis setmanes, de les quals un 85% s’han resolt via no presencial.
Prop de vuitanta professionals donen positiu
La Unitat de Salut Laboral ha adaptat aquestes setmanes el seu horari habitual per tal de donar cobertura i servei als professionals de la Fundació. 79 professionals han donat positiu aquests dies, dels quals 56 ja s’han pogut reincorporar al seu lloc de treball després d’haver donat negatiu a la prova PCR. En total, la unitat de salut laboral ha recollit 185 mostres de professionals amb símptomes respiratoris compatibles amb el covid-19 i, posteriorment, han fet el seguiment de tots aquests casos detectats.
El seguiment telefònic i la comunicació constant amb els pacients ha estat una de les eines més utilitzades aquests dies en àmbits com la rehabilitació. Fisioterapeutes i logopedes han adaptat les rutines diàries d’exercicis i tractaments en format digital per tal d’arribar a tots els usuaris del servei. A nivell d’infermeria s’han reubicat tant infermeres com tècniques d’auxiliar d’infermeria a les plantes d’hospitalització i a la unitat de crítics temporal, instal·lada a reanimació de quiròfan, per tal de reforçar aquestes àrees.
També el seguiment i tractament de pacients oncològics s’ha intentat fer a domicili, fent analítiques i cures de tècniques d’administració de medicaments per evitar el desplaçament d’aquests pacients a un centre de risc com han estat considerats aquests dies els centres hospitalaris.
En el cas de l'activitat de farmàcia s'ha incorporat la compra de medicaments per la unitat de crítics, així com la validació, tramitació i emmagatzematge de tots els equips de protecció individual. Pel que fa al laboratori, l'activitat s'ha adaptat en un primer moment per gestionar l’enviament de les PCR i, posteriorment, per una primera fase inicial de la manipulació de les proves.
Cal tenir present que no tots els serveis han augmentat l’activitat, sinó que hi ha algunes especialitats que han vist com es reduïa. Això ha permès en alguns casos reorganitzar professionals i donar suport a altres àrees.
Increment de les visites telefòniques i virtuals a l’atenció primària
Els centres d’atenció primària de la Fundació han fet més de 3.700 visites telefòniques i virtuals des de l’inici de la pandèmia. És una xifra que pràcticament quadruplica l’activitat d’aquest tipus que es va fer en un període similar el 2019. Aquesta atenció a distància ha permès evitar la concentració de pacients als ambulatoris, seguint les recomanacions de les autoritats sanitàries de quedar-se a casa enlloc de traslladar-se al seu centre de salut. En aquest sentit, la població de les ABS de Sant Joan les Fonts i la Vall d’en Bas-Hostoles ha fet cas d’aquestes recomanacions. Així, l'activitat presencial a aquests centres s’ha reduït un 74%. S’ha passat de les més de 7.000 visites presencials el 2019 a les 1.800 en un període similar d’aquest any i en situació de pandèmia pel covid-19. Pel que fa a l’atenció d’aquestes visites, el personal mèdic ha gestionat un 85% de les visites virtuals i telefòniques, mentre que les visites a domicili les han assumit en un 80% els equips d’infermeria.
En el marc de la reestructuració de l’atenció primària gestionats per la fundació, s'han tancat 5 consultoris locals per tal de concentrar els professionals i garantir-ne la seva seguretat. També s'han reestructurat jornades laborals i es va decidir obrir els centres d’atenció primària en dies festius, com va passar en dos dels quatre dies de Setmana Santa, per tal de donar recolzament a les urgències hospitalàries.
La pandèmia ha canviat el dia a dia de tots els serveis de la Fundació, no només dels professionals que fan atenció directe als pacients. Molts serveis de suport han hagut de modificar la seva activitat i adaptar-se a la nova situació. Neteja ha estat un servei imprescindible per fer front al virus i ha incrementat extraordinàriament l’activitat per tal de garantir la correcta desinfecció i neteja de totes les àrees. Aquest també ha estat el cas de la bugaderia que ha duplicat els quilos de roba diaris que es renten, tant pel que fa uniformes i pijames com tovalloles.
En total, s’han ampliat 30 jornades laborals i s’han fet 12 contractes nous, la majoria d’ells per cobrir llocs de treball d’infermeria, tècnics auxiliars d’infermeria i neteja. Paral·lelament, durant aquest període també s’han incorporat dos estudiants de disciplines científiques com a voluntaris per donar suport telefònic a la unitat d’atenció al ciutadà, admissions i farmàcia.