Ossa va ser una de les sis empreses gironines que a finals de l'any passat van rebre part dels crèdits que la Generalitat va concedir al sector. En total, dels 12 MEUR que es van destinar a aquest pla, 5,8 MEUR van anar a parar a les comarques gironines.
El fabricant de motos gironí, que té la seu al polígon de Domeny, ha destinat el préstec a desenvolupar i planificar el llançament d'una nova moto Enduro. Un projecte que costa entre 2 i 2,5 MEUR, i que té una durada de dos anys i mig. Ara el model Enduro ja s'ha presentat a fires internacionals -a Milà, va obtenir un premi- i es començarà a fabricar en sèrie a partir del juny del 2013.
Segons concreta Joan Gurt, es tracta d'una moto "tecnològicament molt innovadora" que permetrà a Ossa fer el salt i "posicionar la marca a nivell mundial". El gerent explica que, més enllà de les motos de trial que surten de la factoria, la nova Enduro (apta per a competició i muntanya) suposarà "un nou punt de partida" i l'inici d'un ambiciós pla estratègic que abasta fins al 2015.
L'any passat, Ossa va tancar l'exercici amb 1.250 unitats fabricades (dels diferents models) i una facturació de 5 milions d'euros (MEUR). A partir que comenci la producció de la nova Enduro, però, la factoria preveu doblar amb escreix aquesta producció.
La voluntat és arribar a fabricar 3.000 unitats de la nova Enduro en el primer any, un 60% de les quals es vendran als Estats Units. "Això sí, sempre i quan hi hagi recursos econòmics i accés al crèdit", adverteix el gerent.
Gurt destaca que la nova Enduro "obrirà un ventall de possibilitats" per a Ossa perquè, en ser també una moto d'oci, en podran treure nous models, adaptats a diferents terrenys (carretera o muntanya) i cilindrades. A més, el gerent ressalta que sobretot, la nova Enduro, "serà una moto feta a Catalunya que sortirà al mercat internacional".
60 treballadors i fins a 5.000 unitats
El pla estratègic que ha elaborat Ossa preveu que la factoria gironina arribi a produir "entre 4.000 i 5.000 unitats anuals de l'Enduro", segons ha concretat Gurt. De retruc, això suposarà ampliar instal·lacions i incrementar plantilla.
Ossa ocupa ara una planta de 1.400 metres quadrats a Domeny i compta amb una quarantena de treballadors. La intenció de l'empresa és arribar a contractar 60 treballadors més en els propers tres anys i obrir una nova factoria, que es preveu que sigui una realitat a finals del 2013.
El seu gerent explica que la nova planta, de 4.000 metres quadrats, se situarà en una parcel·la de terreny d'entre 6.000 i 10.000 metres quadrats. I la intenció és que s'ubiqui en una àrea propera a la seu actual, aprofitant la nova entrada de l'autopista AP-7 que s'obrirà per Sant Gregori (Gironès).
Obrir-se al mercat sud-americà
De moment, però, i en espera de llançar la nova moto Enduro al mercat, Ossa ja ha fet plans per a aquest 2012. Des d'ara i fins a finals d'any preveu incrementar la facturació fins als 7,5 MEUR i arribar a fabricar unes 2.000 unitats (1.500 de trial i les 500 restants, del nou model Explorer).
De fet, Gurt indica que Ossa té "moltes esperances" dipositades en la moto Explorer, que ja s'ha llançat al mercat. Per a aquest abril, ja n'han d'entregar una comanda de 250 unitats. "És una moto que pesa poc, confiem que ens ajudi a augmentar vendes i, a partir de setembre, poder iniciar exportacions amb força a Sudamèrica", concreta el gerent d'Ossa.
Sobretot, Gurt confia que les vendes a l'exterior de l'Explorer els reforcin la presència a països com Xile o Colòmbia (on Ossa hi és de manera testimonial) i que, sobretot, els permetin entrar a d'altres com ara l'Argentina, Colòmbia o Guatemala.
Actualment, Ossa destina el 99% de les vendes a l'exterior i té presència a 30 països d'arreu del món. "Som gairebé a tot Europa, inclosa Rússia, i també al Japó, Austràlia, els Estats Units, Taiwan o la Xina", concreta Joan Gurt.
Els proveïdors, la clau
El gerent d'Ossa admet que una de les dificultats més importants amb què es troben ara els fabricants de moto catalans són els proveïdors. Explica que el 70% dels seus proveïdors són catalans, i els restants de llocs com el Japó, Alemanya o França.
Gurt indica, però, que la crisi econòmica ha comportat que s'hagi tancat l'aixeta del crèdit per a molts d'ells, i que a vegades calgui fer mans i mànigues per poder garantir les remeses. "Perquè us en feu una idea, per fer 1.000 motos de trial fan falta 4 milions d'euros, i si cal avançar-ne molts, és un problema", explica.
"De totes maneres, amb la que està caient, podem estar contents", conclou Joan Gurt.
Presentació a Girona
Aquest dimecres Ossa presentarà a Girona el seu equip de pilots i les seves motos de competició per a aquest 2012. L'equip el lidera el pilot Dani Oliveras, a qui acompanyaran Emma Bristow i Marc Prat, que pilotaran a les competicions estatals i internacionals. L'equip OSSA Team aquest 2012 torna a la competició d'alt nivell després d'un any sencer treballant en el desenvolupament de la Ossa TR280i, un model molt més perfeccionat i evolucionat.
El fabricant de motos gironí, que té la seu al polígon de Domeny, ha destinat el préstec a desenvolupar i planificar el llançament d'una nova moto Enduro. Un projecte que costa entre 2 i 2,5 MEUR, i que té una durada de dos anys i mig. Ara el model Enduro ja s'ha presentat a fires internacionals -a Milà, va obtenir un premi- i es començarà a fabricar en sèrie a partir del juny del 2013.
Segons concreta Joan Gurt, es tracta d'una moto "tecnològicament molt innovadora" que permetrà a Ossa fer el salt i "posicionar la marca a nivell mundial". El gerent explica que, més enllà de les motos de trial que surten de la factoria, la nova Enduro (apta per a competició i muntanya) suposarà "un nou punt de partida" i l'inici d'un ambiciós pla estratègic que abasta fins al 2015.
L'any passat, Ossa va tancar l'exercici amb 1.250 unitats fabricades (dels diferents models) i una facturació de 5 milions d'euros (MEUR). A partir que comenci la producció de la nova Enduro, però, la factoria preveu doblar amb escreix aquesta producció.
La voluntat és arribar a fabricar 3.000 unitats de la nova Enduro en el primer any, un 60% de les quals es vendran als Estats Units. "Això sí, sempre i quan hi hagi recursos econòmics i accés al crèdit", adverteix el gerent.
Gurt destaca que la nova Enduro "obrirà un ventall de possibilitats" per a Ossa perquè, en ser també una moto d'oci, en podran treure nous models, adaptats a diferents terrenys (carretera o muntanya) i cilindrades. A més, el gerent ressalta que sobretot, la nova Enduro, "serà una moto feta a Catalunya que sortirà al mercat internacional".
60 treballadors i fins a 5.000 unitats
El pla estratègic que ha elaborat Ossa preveu que la factoria gironina arribi a produir "entre 4.000 i 5.000 unitats anuals de l'Enduro", segons ha concretat Gurt. De retruc, això suposarà ampliar instal·lacions i incrementar plantilla.
Ossa ocupa ara una planta de 1.400 metres quadrats a Domeny i compta amb una quarantena de treballadors. La intenció de l'empresa és arribar a contractar 60 treballadors més en els propers tres anys i obrir una nova factoria, que es preveu que sigui una realitat a finals del 2013.
El seu gerent explica que la nova planta, de 4.000 metres quadrats, se situarà en una parcel·la de terreny d'entre 6.000 i 10.000 metres quadrats. I la intenció és que s'ubiqui en una àrea propera a la seu actual, aprofitant la nova entrada de l'autopista AP-7 que s'obrirà per Sant Gregori (Gironès).
Obrir-se al mercat sud-americà
De moment, però, i en espera de llançar la nova moto Enduro al mercat, Ossa ja ha fet plans per a aquest 2012. Des d'ara i fins a finals d'any preveu incrementar la facturació fins als 7,5 MEUR i arribar a fabricar unes 2.000 unitats (1.500 de trial i les 500 restants, del nou model Explorer).
De fet, Gurt indica que Ossa té "moltes esperances" dipositades en la moto Explorer, que ja s'ha llançat al mercat. Per a aquest abril, ja n'han d'entregar una comanda de 250 unitats. "És una moto que pesa poc, confiem que ens ajudi a augmentar vendes i, a partir de setembre, poder iniciar exportacions amb força a Sudamèrica", concreta el gerent d'Ossa.
Sobretot, Gurt confia que les vendes a l'exterior de l'Explorer els reforcin la presència a països com Xile o Colòmbia (on Ossa hi és de manera testimonial) i que, sobretot, els permetin entrar a d'altres com ara l'Argentina, Colòmbia o Guatemala.
Actualment, Ossa destina el 99% de les vendes a l'exterior i té presència a 30 països d'arreu del món. "Som gairebé a tot Europa, inclosa Rússia, i també al Japó, Austràlia, els Estats Units, Taiwan o la Xina", concreta Joan Gurt.
Els proveïdors, la clau
El gerent d'Ossa admet que una de les dificultats més importants amb què es troben ara els fabricants de moto catalans són els proveïdors. Explica que el 70% dels seus proveïdors són catalans, i els restants de llocs com el Japó, Alemanya o França.
Gurt indica, però, que la crisi econòmica ha comportat que s'hagi tancat l'aixeta del crèdit per a molts d'ells, i que a vegades calgui fer mans i mànigues per poder garantir les remeses. "Perquè us en feu una idea, per fer 1.000 motos de trial fan falta 4 milions d'euros, i si cal avançar-ne molts, és un problema", explica.
"De totes maneres, amb la que està caient, podem estar contents", conclou Joan Gurt.
Presentació a Girona
Aquest dimecres Ossa presentarà a Girona el seu equip de pilots i les seves motos de competició per a aquest 2012. L'equip el lidera el pilot Dani Oliveras, a qui acompanyaran Emma Bristow i Marc Prat, que pilotaran a les competicions estatals i internacionals. L'equip OSSA Team aquest 2012 torna a la competició d'alt nivell després d'un any sencer treballant en el desenvolupament de la Ossa TR280i, un model molt més perfeccionat i evolucionat.