Presenten a Palamós la primera embarcació 100% elèctrica i feta a Catalunya

És el primer dels sis bots previstos i que serviran de suport a la Copa Amèrica de Vela

Des d'aquest divendres, al port de Palamós (Baix Empordà) hi ha atracada l'única embarcació de Catalunya de vuit metres d'eslora completament elèctrica. Es tracta d'un bot dissenyat per la drassana baix-empordanesa Zephyr i que és una de les sis que inclou el programa de descarbonització d'embarcacions d'esbarjo.

Es tracta d'una iniciativa impulsada per la Fundació Barcelona Capital Nàutica, que aposta per "generar economia blava", aprofitant l'impuls que donarà la celebració de la Copa Amèrica de Vela, que es disputarà a la capital catalana entre els mesos d’agost i octubre.

Les sis embarcacions completament elèctriques i dissenyades per quatre empreses catalanes serviran també com a bots de suport dels vaixells que competiran a la prova. El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, ha explicat que volen aprofitar el focus que els dona la Copa Amèrica de Vela per exhibir també aquesta tecnologia de "quilòmetre zero".

Torrent ha concretat que el projecte de descarbonització d’embarcacions d’esbarjo vol impulsar "la competitivitat del sector nàutic català i enfortir el desenvolupament tecnològic de les empreses en aquest camp". La iniciativa va començar el 2023 identificant les capacitats tecnològiques de les drassanes catalanes en l’àmbit de l’electrificació i seleccionant les drassanes Electric Inside, Magonis Electric Boats, Marcelo Penna Yachts i Zephyr Boats per participar en el projecte.

Costos encara alts

Un dels inconvenients que es troben les empreses que volen aprofundir en l'electrificació de les embarcacions són els alts costos que encara tenen, respecte a les de gasolina. Mentre que els elements del casc de les barques és el mateix, les bateries, els inversors o altres elements imprescindibles per a la propulsió del bot encareixen "el doble" el preu.

La responsable de Zephyr Boats, Gemma Pagès, explica que només si les empreses i l’administració aposten per aquesta tecnologia es podran reduir els costos. "Tota l’electrificació és molt cara, però de mica en mica s’abaixarà, perquè és una forma natural de cap on hem d’anar en el sector nàutic", assenyala.

La barca que s’exhibeix a Palamós té un cost de venda de 330.000 euros, si bé aquest és més baix del que seria normal perquè ha estat finançada amb una subvenció de la Fundació Barcelona Capital Nàutica.

Millores als ports

Una de les claus del desenvolupament d’aquesta tecnologia passa, en bona part, per la millora als ports. Torrent ha reconegut que "cal treballar conjuntament" perquè continuïn essent “un motor econòmic indiscutible” i, en aquest sentit, la instal·lació de punts d’electrificació i la millora de les instal·lacions és una de les claus.

"Son espais estratègics, tant els d’esbarjo com els comercials i son referents pels nous models de mobilitat. Som conscients que son una peça clau i sabem que no n’hi ha prou amb la motorització dels vaixells, sinó que ha de tenir un impacte també als ports i en això treballem", ha assenyalat el conseller.