Consum resol la meitat de les reclamacions fetes el 2023 a la demarcació de Girona

Les denúncies presentades incrementen un 72,7%, sobretot en drets lingüístics

L'Agència Catalana de Consum ha resolt per la via de la mediació o l'arbitratge el 53% de les 3.239 reclamacions que s'han presentat a la demarcació de Girona el 2023. El director de l'agència, Albert Melià, ha valorat positivament les actuacions i ha defensat l'ús d'aquests mecanismes extrajudicials per a la resolució de conflictes, un "objectiu clar" d'aquesta legislatura per resoldre les controvèrsies generades en l'àmbit del consum.

Pel que fa a les denúncies presentades per part de la ciutadania a la demarcació, han incrementat un 72,7%. Melià ha incidit en l'increment de denúncies "relacionades amb la vulneració de drets lingüístics.

El 2023 s'ha saldat amb 6.581 consultes i 3.239 reclamacions a l'Agència Catalana de Consum en la demarcació de Girona. De les 3.239 reclamacions presentades, n'hi ha 1.593 que s'han resolt per un acord de mediació. 190 casos més s'han tancat per la via del laude arbitral. Els sectors on s'han resolt més reclamacions són en els serveis d'electricitat, gas i aigua i els serveis de telefonia i internet.

El sector de subministraments de la llar concentra el 29% de les reclamacions rebudes. Per altra banda, les incidències relacionades amb productes com ara vehicles, mobiliari, productes tèxtils o material informàtic.

També hi ha un 13,2% de casos relacionats amb altres serveis generals de consum on destaquen les reclamacions per tancaments de centres d'estètica. Pel que fa a les empreses, Naturgy lidera les reclamacions a la demarcació amb 231 casos. Endesa la segueix amb 229 i la telefònica Orange es posiciona en tercer lloc amb 133.

L'Agència Catalana de Consum ha atès 6.581 consultes a Girona, majoritàriament també relacionades amb els serveis d'electricitat i gas i el lloguer i la lectura dels comptadors (27,8%). També hi ha un gran volum de consultes sobre serveis bancaris (20,8%) i la compra de productes (13,8%).

Pel que fa a les denúncies ciutadanes, el 2023 s'ha tancat amb 361, de les quals el 41% corresponen a vulneracions dels drets lingüístics en el marc d'una compra o una contractació. Des de la secció de Consum de Girona s'han fet 758 actuacions inspectores i de control de mercat, que suposen un 10% de totes les que s'han fet en el conjunt de Catalunya. El 45% de les inspeccions es van fer d'ofici i la resta per denúncies presentades o comunicacions d'altres administracions.